Българските бизнес лидери са оптимисти за развитието на световната икономика, технологиите и бизнеса през следващата година. Това показват резултатите от второто проучване на PwC сред лидерите в България, част от 20-то ежегодно глобално проучване на компанията.
Така например се оказва, че всеки трети (39%) от българските бизнес лидери вярва, че през следващите 12 месеца глобалната икономическа обстановка ще се подобри. А цели 90% са уверени в растежа на бизнеса си в следващите 3 години.
Като цяло бизнес лидерите в световен мащаб изненадващо са по-оптимистични въпреки някои неочаквани събития през 2016 г.
Над половината (51%) са много уверени в средносрочните перспективи за техните компании, спрямо 49% миналата година, а 38% са много положително настроени по отношение на перспективите за растеж в краткосрочен план, спрямо 35% през миналата година.
В България 41% от бизнес лидерите са много уверени в кракосрочните перспективи за растеж на своите компании.
„По-добре е човек да бъде оптимист, за да може да се възползва от всички възможности. Все пак трябва да сме нащрек за основните притеснения. В никакъв случай нашите изпълнителни директори не са наивни оптимисти, защото проучването показва, че имат опасения на радара, за които мислят“, коментира Божидар Нейчев, управляващ съдружник на PwC за Югоизточна Европа.
Според него много малко от мениджърите говорят за потенциален растеж чрез сливания и придобивания, като по-скоро залагат на органичен растеж, което той определи като умерен реалистичен оптимизъм.
Въпреки позитивизма и у нас, и в световен мащаб, лидерите взимат предвид съществуващите заплахи. И двете групи са силно загрижени за нестабилния икономически растеж и глобалната несигурност. В България бъдещето на еврозоната заменя свръхрегулациите като основна заплаха и отбелязва значителен ръст спрямо миналата година – от 42% до 78%.
Тази година българските бизнес лидери са много загрижени за потенциално увеличаване на данъците – 66% спрямо 36% миналата година. 66 на сто от тях са притеснени за липсата на ключови умения на работната сила, което е значителен дял, но е по-нисък от глобалните 77%.
Глобалната и българската перспектива по отношение на влиянието на технологиите и свързаните с тях рискове се различават значително, което е видно от опасенията от кибер заплахи – 66% на глобално ниво спрямо 45% в България, както и от скоростта на промените в технологиите – 70% спрямо 43%.
На въпрос кои страни бизнес лидерите смятат за най-важни за възможностите си за растеж през следващите 12 месеца, най-често се посочват САЩ и Китай. Германия и Великобритания също са отбелязани като ключови пазари, докато Япония измества Бразилия в групата на Топ 6 на най-значимите страни за перспективите за растеж.
Разбираемо българските бизнес лидер виждат най-много възможности в европейските страни. Германия се смята за все по-важна държава от 42% от анкетираните. Интересно е, че Румъния, чието значение се увеличава до 12%, измества Гърция от миналогодишната позиция.
На въпрос върху коя област биха искали да се фокусират като приоритет през следващата година, 21% от българите посочват иновациите, последвани от човешкия капитал и конкурентното предимство.
През последните две десетилетия, освен прехода към пазарна икономика, две допълнителни макросили оказват влияние в България и в региона – глобализацията и развитието на новите технологии.
40% от българските бизнес лидери, в сравнение с 58% от глобалните, са съгласни, че е станало много по-трудно да се балансира между конкурирането на един отворен глобален пазар и осезаемата тенденция към по-затворени национални икономики.
В същото време България и страните от региона са усетили положителния ефект от присъствието на световни компании.
„Противоборството на друго равнище е сблъсъкът между вижданията и практиките на двете генерации, които в момента имат влияние върху процесите. В един свят, в който споделените системи стават новата тенденция, виждаме изцяло нови бизнес модели, споделена икономика. Успехът на бизнеса зависи от това ти заедно с твоите конкуренти да живееш на една обща платформа“, заяви от своя страна Саша Безуханова, основател на Move.bg.
По думите ѝ все повече тенденцията е в това да има общи развойни звена, споделяне на патенти, солидарно произвеждане. „Всъщност хората, които днес имат формалната роля, по-скоро дават този сигнал и резултат. Много полезно е да наблюдаваме и интегрираме, доколкото можем, новите модели, за да бъдем авангардни в бизнеса ни“, категорична е тя.