Големите компании в България са най-силно ангажирани с инвестиции в иновации, каза пред БНР проф. Теодора Георгиева – експерт във фондация Приложни изследвания и комуникации.
„Иновациите могат да бъдат нови продукти или процеси, които предприятията внедряват, могат да са промени в организацията или маркетинга. Всички тези разнообразни форми са предмет на изследвания“, каза проф. Георгиева.
Зад всяка иновация стоят талантливи хора, като и големите, и малките компании могат да са иновативни, допълни тя.
По думите ѝ в България най-много инвестират в иновационна дейност големите компании, които имат възможности. Те ангажират повече изследователски персонал, правят приложни изследвания и излизат с нови продукти. Наред с това се наблюдава и повишаване на иновационните дейности на малките и средни предприятия (МСП).
През последните години София е сред столиците с най-бърза и интензивна предприемаческа дейност и вложения на рисков капитал в т. нар. "стартъпи" (от start-up). Всяка стартъп компания поема риск и в този смисъл дейността ѝ може да се разглежда като иновационна, отбеляза проф. Георгиева.
Тя посочи, че глобалният индекс на иновациите показва придвижване на България напред към 38-о място през 2016 г., но това не се дължи на иновационно подобряване на българската икономика, а на промяна на методиката на класацията.
В България разходите за научноизследователска и развойна дейност се увеличават и достигат 0,96% от БВП, което е най-доброто постижение за страната от 1990 г. насам. Най-голям принос за това имат предприятията, защото те усвояват средства по европрограми и съгласно изискванията са длъжни да включат и собствено финансиране.
В националната иновационна система има и други играчи – висшите университети и държавните структури.
Ако се сравняваме с иновационните лидери в Европа, като скандинавските държави, Германия и Великобритания – има добри примери, които могат да се приложат и у нас. При тях се обръща голямо внимание на талантите и огромен брой хора са ангажирани с изследователска дейност.
Някои държави по време на кризата удвоиха ресурса за инвестиции в развойна дейност, а при нас финансовият министър реши тогава, че периодът не е добър за инвестиране в иновации. Тази тема не присъства и в платформите на политическите партии преди изборите, отбеляза експертът.
За да имаме таланти и качествен човешки ресурс, трябва да имаме хора в страната, а изтичането на мозъци продължава под една или друга форма, допълни тя.