Училищата, които придобият статут на иновативни, ще имат повече свобода в избора на програми. Те ще могат да прилагат специфични педагогически методи, учебни планове и програми, да въвеждат нови или синтезирани учебни предмети. Това съобщи днес в Министерството на образованието и науката Наталия Михалевска при представянето на проекта на държавния стандарт за институциите в средното образование, предаде БТА.
Всички държавни, общински и частни училища, както и Американският колеж в София, ще могат да кандидатстват, за да бъдат определени като иновативни. Проектите трябва да са за иновации, в които ще се отразява спецификата на учебното заведение.
Основната цел на иновативните училища е да подобят качеството на образованието, като разработват и въвеждат иновативни елементи в организацията или в съдържанието на обучението, използват нови методи на преподаване или разработват по нов начин учебно съдържание. Иновациите в образованието могат да се прилагат за част от учениците в училището - за паралелка, но и за всички негови ученици, обясни Михалевска.
Тя каза, че за иновативните училища ще бъде създадена комисия към министъра на образованието, в която ще влизат психолози, социолози, педагогически специалисти и учени, но "без чиновници от министерствата". Комисията ще разглежда постъпилите в МОН училищни проекти за иновации и ще предлага всяка година проект на Списък на иновативните училища.
Училищните иновативни проекти ще се разработват за срок от четири години.
Предвидено е иновативните училища да могат да имат 38 учебни седмици, а не 36 седмици, какъвто е максимумът в другите училища или в тях да се учи по-дълго време.
В иновативните училища 30% от учебното съдържание ще може да бъде преструктурирано, за да могат да бъдат въвеждани т. нар. синтезирани учебни предмети, а например "Българското възраждане" може да бъде отделен учебен предмет.
Освен това неспециализираните училища могат да бъдат обявени за училища с национално значение. Това е нова визия за средното ни образование, каза Михалевска. Тя обясни, че според държавния образователен стандарт училище с национално значение ще е това, което дългосрочно изпълнява национална задача, възложена със заповед на министъра на образованието, както и училищата, в които се обучават ученици от много области.
Национална задача е тази, чието изпълнение е с трайно значение за обществено-икономическия живот в поне 15 области в страната и за нея е осигурено финансиране от държавния бюджет. От сегашните национални училища с такъв статут ще останат тези, които са към Министерството на културата, а от училищата с държавно и с общинско финансиране ще се направи преглед кои да останат национални, заявиха от МОН.
Училищата ще се обявяват за национални за срок от четири години, като ще има и процедура за отнемането им на този статут, ако не се изпълняват държавните образователни стандарти или имат други нарушения. Училищата, обявявани за национални, с акт на Министерския съвет, могат да включат това наименование в името си, обясни Лазар Додев от МОН.
Той съобщи, че се предвижда с акт на МС да се въведе статут на защитени и на средищни детски градини.
От 1 август т. г. държавните професионални гимназии, които сега се финансират от агроминистерството, ще станат общински професионални гимназии. Тогава влиза в сила новият Закон за предучилищното и училищното образование.
В новия държавен стандарт за информацията и документите ще бъде създадена възможност в електронно лично образователно дело на всяко дете или ученик да се отразява цялата информация за обучението. Това съобщи Грета Ганчева - директор на дирекция "Достъп до образование и подкрепа на развитието" в МОН.
В бележниците графата за забележки вече ще се нарича "отзиви и информация" за ученика.
*Новината е допълнена в 16.26 ч.