Да се въведе час по мислене в учебните програми - такова предложение ще направят от MENSA - общността на хора с изключително висок коефициент на интелигентност, съобщиха Христо Радков и Милена Арав в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR. Те обаче уточниха, че идеята първоначално ще се отнася за класовете от IV до VII клас.
Засега този час е въведен само в едно частно столично училище, а от новата учебна година ще се преподава в още три частни, където имат по-голяма свобода да внесат нов предмет, коментира председателят на MENSA Христо Радков. Той обясни, че при държавните училища часът трябва да бъде одобрен от Министерството на образованието, а процедурата е тромава и дълга.
„В момента, в който приключи учебната година за до VII клас, а това е 15 юни, ние сме изготвили програма, която ще внесем в МОН с предложение да се въведе този час в държавните училища. Все още нямаме разговори с министър Меглена Кунева и зам.-министър Диян Стаматов, защото чакаме да приключи експерименталната година докрай, за да знаем какво даваме. Отнася се за класовете от IV до VII клас", добави Радков.
С влошаването на образованието към днешна дата да се въведе час по мислене и в държавните училища звучи все по-хубаво, смята той. Според него школата „произвеждат" доста неграмотни хора, а и има проблем в образованието, който е свързан с мисленето.
„През последните 20-тина години материалът трябва да се наизусти, без да се разбере. Ние заради това предлагаме този час по мислене - не, за да се акцентира на предметите, които се преподават от другите часове, а на това децата да се замислят върху реални проблеми от живота и житейски ситуации. Да вникнат в същността на това нещо", обясни Радков.
Милена Арав преподава "час по мислене" в частно столично училище. По думите й децата очакват с нетърпение да дойда часа.
"Когато човек обмисли нещо предварително, той е по-трудно манипулируем. Тоест, когато можеш да направиш контрааргумент насреща, можеш да противостоиш, колкото и да е интересно предложението. Иначе си овца и действаш реактивно", добави Арав.
Определено тези часове задържат вниманието на учениците и те дори понякога се карат кой първи да сподели мнението си, разказа тя.
Да се въведе час по мислене е от изключителна важност, защото в крайна сметка достигнахме до нивото, при което имаме пълната информация за всичко. На учениците им трябва начин на мислене, подреждане и извличане на тази информация, а не просто зазубряне на определени факти. Това коментира директорът на 119 СОУ Симеон Ангелов. По думите му това до известна степен пролича в новите програми на МОН, които дават повече свободно време учителят да може да разговаря и да работи допълнително с учениците, което е една стъпка точно към този час за мислене.
"Това ще е една изключително важна крачка за българското образование, но и доста трудна, защото в крайна сметка всеки един изпит за приключване на образованието е въз основата на конкретни неща, а тези неща са факти", добави още Ангелов.