Визионер с цел или кауза, която в очите на неговите последователи е част от един по-добър свят, с модел, в който хората вярват, човек, който непрекъснато развива собствените си умения и споделя знанията си със света. Такъв е образът на лидера, който изградиха участниците в международната конференция „Образование и бизнес – Бъдещите лидери“, организирана от национална телевизия Bulgaria ON AIR и икономическия ТВ канал Bloomberg TV Bulgaria.
„Лидерът е човек, който трябва да носи иновациите, но и да е гуру, който да предвожда“, заяви Роберто Патраси, откривател на таланти към ФК Милан до 2013 г. „Той трябва да вдъхва доверие, но и да създава метод, школа“ за развитие на уменията на последователите си.
Според него формулата за това как се става лидер е простичка: 50/50: „50 процента идват с раждането, но останалите 50% са тези, над които трябва да се работи“, поясни Патраси.
Идеята за доверието като основно и първо качество на лидера бе продължена и от Огнян Траянов, председател на Българска мрежа на Глобален договор на ООН и изпълнителен директор на софтуерната компания ТехноЛогика. „Лидерът проявява креативност, но и разпознава способностите и помага на последователите си да разширят уменията и да постигнат нещо повече от очакванията за себе си“, заяви той.
Според представителя на бизнеса второто качество, което става все по-важно за успешния лидер, е социалната интелигентност, усета към ситуацията, умението за взаимодействие с хората. „Нужно е да носиш яснота в комуникацията, да проявяваш разбиране към хората и да получиш тяхното доверие“, поясни Траянов.
Според него не винаги популярните или успелите, мениджърите или предприемачите могат да са успешни лидери, тъй като при тях често липсва визията или стремежа да поведат своите последователи към един по-добър свят.
Развитието на лидерите от гледна точка на образованието и обучението пък разгледаха Любомир Янчев, предприемач и създател на Melissa Climate, и Александър Кръстев, PR експерт и преподавател по “Бизнес комуникация в LinkedIn” в НБУ.
„Образователната система не знае какви умения да предаде на учениците, за да станат успешни хора“, заяви Янчев. „Целта на образованието трябва да е всички да са успешни“.
Бизнесът изпревари образованието и то не се движи достатъчно бързо, за да се натрупат нужните умения. Той обаче подчерта и още една възможност, която училищата и университетите трябва да предоставят, а именно – свободата, на взимане на избор, на пространство на действие.
Александър Кръстев също наблегна върху личното развитие като приоритет номер едно на лидерството и ролята на онлайн обученията в това отношение. Според него груповата работа при тях предоставя възможност всеки един да се възползва от своите умения и от лидерските си качества, но и да вземе най-доброто от останалите в екипа и да се поучи от своите грешки.
„Това, което вече е важно за младите лидери е отпечатъкът, който те оставят онлайн“, допълни той. „Добрият лидер се познава по това, което споделя със средата си и хората около себе си. Лидерите трябва да споделят всичките си знания със света, за да се развива пазара като цяло“.
Kръстев цитира и данни на консултантската компания Markets and markets е-tech, според които пазарът на онлайн обученията е достигнал размери от 45 млрд. долара през 2015 г. и се очаква да достигне 100 млрд. долара през 2020 г.