Джуниър Ачийвмънт България (JAB) и Метлайф България стартират второто разширено издание на съвместния им проект „Знания, които променят живота 2“ (LifeChanger), който се осъществява с финансовата подкрепа на Фондация МетЛайф. „Знания, които променят живота 2“ цели да въоръжи с финансови познания и умения за успех ученици от 20 класа в страната – инициативата ще обхване 15 училища от София, Пловдив, Варна, Бургас и Пазарджик и ще се състои в обучителна програма по финансова грамотност „Разумни финанси“, която ще бъде представена на учениците от 21 доброволци от компанията Метлайф. Три от училищата, участвали в първото издание на проекта ще се включат и сега с по един клас. Официалният старт на проекта беше сложен в понеделник, 9 ноември 2015 г., в 108 СОУ „Никола Беловеждов“ в София, където се събраха ученици, родители, представители на Метлайф България и Джуниър Ачийвмънт и бизнес доброволците от Метлайф, които ще представят в клас петте теми на програмата „Разумни финанси“. В продължение на 4 месеца, от ноември до февруари 2016 г. ученици от 10 и 11 клас на 15 средни училища от София, Пловдив, Пазарджик, Варна и Бургас (общо 20 класа), в които не се изучава икономика и финанси, ще имат възможност да подобрят своята финансова грамотност. С помощта на образователната програма „Разумни финанси“, разработена от Джуниър Ачийвмънт България и базирана на учебните програми „JA Лични финанси” и „JA Икономика“, учениците ще повишат познанията си за света на финансите. техни учители ще бъдат бизнес доброволците от Метлайф, които ще им преподадат учебното съдържание.
Темите обхващат областите спестяване, инвестиране, кредити, застраховки, личен бюджет, семейно финансово планиране и целеполагане. В рамките на проекта учениците ще бъдат изправени пред финансово предизвикателство – създаване на семеен бюджет, а най-добрите от тях ще участват и във финансов иновационен лагер, който ще се проведе през март 2016 г. в София. След това ще споделят добрия опит в своите общности, с участие в локални инициативи през април, който е месецът на финансовата грамотност. Разработената от екипа на ДАБ програма „Разумни финанси“ беше представена в края на октомври на доброволците от Метлайф България. В следващите месеци те ще представят всяка от темите в клас и ще споделят примери от своя професионален опит на финансови експерти от една от най-големите застрахователни компании в света. Всеки от тях ще посети по две от училищата, включени в проекта и ще презентира тема пред десетокласниците, ще разговаря с тях за финансовите въпроси, които ги вълнуват и така ще ги подготви за разумни финансови решения в бъдеще. „Ако един човек иска да взима решенията за себе си сам, той трябва да има добра финансова култура. Иначе някой друг ще ги взима вместо него и може да се озове в ситуации, които не са благоприятни, може дори да няма контрол над собствения си живот. Затова финансовата култура е от изключително значение за всеки млад човек днес”, каза Евгени Бенбасат, представител на Метлайф България. „В първия проект, който можем да наречем пилотен – в София, видяхме, че има интерес, че има добри резултати и решихме да разширим обхвата. За нас беше важно това да са големи градове в цяла България, места където ние можем да осигурим присъствие, т.е където имаме офиси и доброволци, които да се включат. В първия проект повишихме нивото на финансова грамотност на учениците с 23 %, сега очакваме 5 пъти повече ученици да се включат и съответно целите, които сме си поставили с Джуниър Ачийвмънт, са да удвоим процента на успеваемост“, заяви Евгени Бенбасат. Проектът ще се реализира в рамките на образователната програма MetLife Life Changer на Фондация Метлайф, която е насочена към подпомагане на младите хора да изградят разбиране за основите на финансовия мениджмънт, да повишат финансовата си грамотност и да придобият умения за управление на финансовите средства, което ще им помогне да вземат релевантни решения в бъдеще. Проучвания показват, че 16–17-годишните младежи са целевата група, която има най-голяма нужда от специална подготовка по финансова грамотност, тъй като те съвсем скоро ще излязат на трудовия пазар.