Технологичните компании Applе, Google, Microsoft, Amazon, Facebook, Priceline, Ebay, Netflix, LinkedIn и Twitter имат една обща черта - стотици милиони потребители, които не могат без техните продукти. Например за притежателите на смартфони Samsung е трудно да разберат приятелите си, които са луди по iPhone-а си, защото за тях това е “просто телефон”. За милиони феновe на Applе, обаче джаджите на компанията са вид религия и дори да им дават пари, те не биха ги заменили за устройства на други фирми. След като в предния материал от поредицата „Как да инвестираме? Съветите към синовете ми!” се опитахме да предвидим кои ще са IT лидерите след 10 години, би било добре сега да направим смели прогнози за продуктите на бъдещето. Но от инвестиционна гледна точка по-полезно ще бъде да анализираме кои компании от Портфолио 2024 имат най-добри позиции да налагат водещите технологии в следващите 10 години.
За разлика от Apple Google не разчита на зависимостта на потребителите си от ключовите си продукти като търсачката, а инвестира в различни сектори, които привидно нямат нищо общо с основния бизнес. Ето защо мениджърите са разделили компанията на две. В новото подразделение, наречено с името Google X и ръководено от Сергей Брин, са всички нови начинания като самоуправляващата се кола, Google очилата и безконтактните лещи, достъп до интернет чрез балони и т.н.
От Facebook също разполагат с ресурси за инвестиции в продукти от бъдещето и го правят. През март 2014 г. компанията закупи за 2 млрд. долара Oculus (стартъп лидер във виртуалната реалност). Понастоящем обаче фокусът на оператора на соцалната мрежа е изцяло насочен върху това продуктите, свързани със социалната мрежа, да работят перфектно.
От големите технологични компании в най-критично положение по отношение на иновациите е Microsoft, защото през последните 14 години компанията бе буквално “изтисквана” от предишния изпълнителен директор Стив Балмър, който се бе фокусирал изцяло върху продажбите и печалбите. Ето защо концернът ще наваксва много трудно технологичното си изоставане.
Twitter, от своя страна, може да се похвали с уникално добре позициониран продукт. Никога досега друга компания не е получавла толкова много безплатна реклама в медиите, а и Twitter е единственото място, където световните звезди се надпреварват да публикуват безплатно. Това е предпоставка за силен ръст и през следващите години. Foursquare (с неговите 50 млн. потребители) и Tumblr (с 209 млн. блога) са най-сериозните конкуренти на Twitter, но Foursquare през последните две години значително забавя ръста на нови потребители, докато Tumblr бе придобит от Yahoo за 1,1 млрд. долара. Купувачът е печално известен с това, че не успява да развие продуктите, които придобива.
LinkedIn впечатляващо превзе сегмента за работа в световен мащаб. Най-голямата мрежа за “професионалисти” обаче е изправена пред заплахата от нишови сайтове като Spiceworks - мрежа, която се ползва от една трера от ИТ специалистите по света, както и Doximity, която обхваща 40% от докторите в САЩ. Никой от тях не може да измести LinkedIn от лидерското място, но когато се съберат всички нишови сайтове, те ще имат голям дял от приходите, които се разпределят в този ключов сегмент.
Netflix трудно опазва лидерството във видео стрийминга, защото много компании имат ресурсите да атакуват този сегмент. Компанията обаче все по-добре се справя с конкурентите и успява да засилва доминиращата си позиция в Америка и Европа, а това осигурява средства за нови иновации - нещо, което изпълнителният директор Рийд Хейстингс умее най-добре.