BlackBerry е показателен пример, че бъдещето на никоя компания не е сигурно, отбелязва редакторът от Harvard Business Review Ейми Гало. Наскоро технологичната компания напуснаха ръководни кадри като оперативния директор Кристиан Тиар, маркетинг директора Франк Булбен и финансовия директор Браян Бидулка.
Когато бизнесът ви се изправя пред спад на продажбите, евентуално придобиване или дори сигурно закриване, възниква ключов въпрос - как да управлявате хората, които вероятно ще са притеснени за своето бъдеще? Възможно ли е да запазите мотивацията и продуктивността високи в екипа?
И най-краткият отговор е да.
Дори когато компанията е в беда, има начини да помогнете на членовете на екипа да останат фокусирани, да постигат резултати и да устояват на бурята.
Какво казват експертите
При криза може да помислите, че имате нужда от изцяло нов мениджърски подход. Но не бързайте толкова. Ким Камерън, професор в бизнес училището „Стивън М. Рос” към университета в Мичиган и автор на „Позитивното лидерство: Стратегии за изключително представяне“, след многобройни проучвания на организации, които потъват или затварят врати, отбелязва, че вместо да изоставят най-добрите практики, добрите лидери ги подсилват.
„Добрият мениджмънт е добър мениджмънт. Отнасяйте се с хората добре, помогнете им да разцъфнат, да отключат потенциала си. Това са добри практики, независимо от обстоятелствата на средата“, казва Камерън.
Ейми Едмъндсън, професор в Harvard Business School и автор на „Стратегии за учене от бъдещето“ признава, че не е лесно да „поддържате ентусиазма на хората и да работите усилено, когато са наясно, че компанията скоро няма да я има“. Но не и невъзможно.
Ето шест принципа, които да спазвате, когато организацията ви започне да наподобява потъващ кораб:
Потърсете възможности, които да обърнат мача
Понякога е ясно, че краят е близо. Производствената ви фабрика предстои да затвори. По-голяма от вашата компания е придобила бизнеса ви. Но в други ситуации има проблясък на надежда.
„Често има малък прозорец на възможност да направите нещо различно,“ казва Едмъндсън.
Ако има шанс да спасите компанията, фокусирайте екипа си върху две неща. Първо - потърсете информация от клиентите, които контактуват с ваши служители. Получената обратна връзка може да даде ценен поглед върху това как вашата компания трябва да се промени.
Второ – направете малък експеримент с алтернативни бизнес модели.
Едмъндсън съветва да се запитате какви продукти и услуги вашите клиенти биха приветствали, а вие не предлагате. Целта е да промените курса на организацията от този, който ви е довел до кашата.
Дайте на екипа си по-голяма цел
За да задържите хората фокусирани, им осигурете работа и цел, към която да се стремят.
„Идентифицирайте голяма цел, която е по-важна от индивидуалните облаги“, съветва Камерън.
Хората искат да вярват, че работата им е от значение във всяка ситуация. Това може да е трудно, когато успехът на компанията вече не е водещата цел, но вие може да изберете нещо, което служителите ценят лично - като да оставят пример или да докажат, че критиците грешат.
Камерън проучва мениджър от GM, управлявал фабрика, която е било планирано да затвори врати след две години. За да вдъхнови служителите, които били наясно докога ще работят в GM, той им казал да дадат най-доброто от себе си и висшите мениджъри да съжаляват, когато дойде денят на закриването.