Уникалните идеи за бизнес не се раждат изведнъж, така както много хора си ги представят по примера на Архимед и неговото „Еврика!”. Впрочем, за да стигне до това свое гениално откритие, древногръцкият математик, астроном, физик и инженер е трупал знания в различни области, които са допринесли за това да му хрумне тази идея. Всъщност, гениалните идеи идват много бавно и рядко, и се случват, когато човек е достатъчно подготвен за тях.
Но всяка идея е напразно родена и обречена на бърза смърт, ако липсва обратната връзка, ако не са взети знания, с които разполагат другите хора. Точно на това се дължи до голяма степен и еволюцията - от поколение на поколение хората развиват своите знания благодарение на опита на предците си.
Така е и в бизнеса, особено в началото.
„Един предприемач не знае дали става за собствен бизнес или не, преди да е пробвал да стане. Най-същественото обаче е да се направи цялото пътуване до собствения бизнес по-безболезненo“, разказа пред Investor.bg Стефан Стефанов – съосновател и мениджър в дейта център 3DC, инвестиция на инвестиционния фонд NEVEQ.
„Без реално практикуване в света на бизнеса едва ли човек може да стане успешен предприемач. Най-добрата комбинация за мен е когато бъдещият предприемач инвестира известно време, за да научи част от нещата и да се подготви за трудните препятствия, които предстоят. Но ако няма заложбите, дори да учи, няма да може да се справи“, твърди и серийният предприемач Деян Василев, изпълнителен директор на Финансовия пътеводител "Моите пари".
Стефанов и Василев са двама от лекторите в стартиращата през тази есен магистърска програма по предприемачество и финанси във Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ), която е съвместен проект с Института за предприемачи на Сиско. Програмата следва основното мото на висшето училище – създадени от бизнеса, за да обслужват бизнеса.
„Самите студенти поискаха да има магистърска програма по предприемачество. А най-важното, на което да ги научим, е да са иновативни, смели, да не се отказват, ако първият им опит е неуспешен“, разказа за Investor.bg Детелина Смилкова, вицепрезидент на ВУЗФ. Училището е уникално с възможността, която дава на питомците си - в 3-и и 4-и курс да получават академичните си знания в реална среда.
„При нас стажовете са напълно задължителни и ние ги осигуряваме. Имаме договори с всички банки, много държавни институции, взаимни фондове, посредници“, разказва Смилкова. А за това, че във финансовите среди ВУЗФ е университетът, който се припознава като базов университет, говори фактът, че самите банки са финансирали техническото оборудване на много от аудиториите на учебното заведение.
Целта на новата магистърска програма е участващите в нея да се учат от грешките на другите, вече стартирали, предприемачи.
„За едната страна на предприемачеството е необходима „божията искра“, а за другата си трябва обучение и подготовка, както и практически опит. Първото е основата на предприемачество - когато човек има една идея и безрезервно вярва в нея“, споделя и Мирослав Кацаров, директор бизнес развитие и системна интеграция в „Телелинк“, който е лектор в Института за преприемачи на Сиско.
Според Кацаров именно това са най-ценните хора в процеса на предприемачеството. За тях не е задължително да имат формална подготовка, но когато нямат е хубаво да ползват някой с нужния опит. „Имаме успешни предприемачи, които са само от първия тип, но няма успешно начинание, което да няма такъв човек“, убеден е Кацаров. Другата част от предприемачеството според него е мениджмънт функцията в едно предприятие - „това е човек, който знае стоте начина, по които може да се провали едно начинание и гледа да ги избягва“.
И в двата случая обаче, според Кацаров, е добре предприемачът да има поне теоретичните основи за правене на бизнес.
„Има много варианти за бизнес образование. За да започне да си подрежда нещата в главата, има две възможности - или да си направи програма сам от различни курсове или да се запише във формална програма като например магистърска по бизнес“, казва той и добавя, че едно от най-важните неща в началото е наличието на ясна, осъзната и измерима цел. „За да имаш успех, трябва да има с какво да го мериш. Когато се стигне до реализиране на идеята, най-важните неща са яснота за това кои са клиентите и какви техни нужди задоволяваме, както и умението да се създаде добър екип“, съветва мениджърът, за когото е еднакво трудно да управлява собствен и чужд бизнес.
„Ако се създава стойност, винаги е трудно. А предприемачеството е процес, при който от нищо правиш нещо, това е процес на създаване на стойност. За мен е по-приятно да правя това във вече съществуваща компания, където разполагам с повече ресурси, и има съществуващ екип. Тези неща правят вероятността за успешно начинание по-голяма“, разказва Кацаров. Докато в класическото предприемачество, при новостартирано предприятие, обикновено човек не разполага с много ресурси. „Отговорността да управляваш чужди пари е по-голяма“, добавя мениджърът.
„Важното в едно такова обучение по предприемачество е то да е практически насочено, защото предприемачите ежедневно се сблъскват с практически проблеми. Има прости неща, които се учат и с практиката, но ако може някой да ги даде предварително, начинаещият предприемач пести време и нерви и това прави вероятността за успех по-голяма“, разказва и Стефан Стефанов, който преди да стане съдружник в дейта център 3DC, е бил технически директор в „Орбител“.
„Успешният предприемач трябва да има вродени и придобити мениджърски умения, сред които работа с екип, презентациони умения, да може да ентусиазира непознати хора“, разкрива своята рецепта за успеха Деян Василев.
„Това е като актьорско майсторство: в началото има само идея, но не и готов продукт. Това изисква и голяма вяра в онова, което се прави. Тя обаче не да е сляпа вяра, рано или късно трябва да започнат да идват приходи. Нужни са също и изобретателност, и творчество, така че постоянно да се иновира“, разказва Василев, който днес е собственик на българския онлайн финансов пътеводител moitepari.bg, на фирмата за кредитно посредничество Creditland и на международната компания за финансови консултации FinZoom с офиси в България, Румъния и Турция.
Най-голямата предпоставка за успех според серийния предприемач е вяра и увереност за идеята, която се реализира. „Ако я имаш, тя се предава и на хората, на които го презентираш. Самият дизайн на продукта също е презентация. Представянето на продукта трябва да е изпипано, иначе скучните презентации са породени от университетския начин на преподаване, а тази магистърска програма по предприемачество ще промени и това с интерактивния си елемент“, разкрива част от преподавателските си лекции Василев.
Той е убеден, че за успешния предприемач важен момент е толерирането на висока степен на риск и несигурност. „С чисто макроикономически начин на мислене, с мисъл единствено за рисковете, с такъв манталитет човек не може да се стане предприемач. Толерирането на високата степен на риска е абсолютна част от бизнеса. На моменти може да се чувстваш като Колумб – да си тръгнал към Индия, но не знаеш къде ще стигнеш. Точно тази налудничавост ще те изведе до брега“, разказва още Василев.
„Българинът не знаеше как да прави бизнес досега. След като направи пари, първо си купуваше кола, яхта, вила и къща, а не правеше реинвестиция, никой не го е учил на това“, разказва и вицепрезидентът на ВУЗФ, с дипломи за инженер и икономист, Смилкова. „Вместо да носят доходи, тези материални облаги носят разходи“.
„Най-важното за нас е да развиваме креативното виждане, да стимулираме умението на студентите да откриват възможности там, където повечето хора не биха ги намерили - ако бъдещият предприемач има заложби, но не ги развива, не знае методиката, по която се работи, няма знанията и новия подход, може да загуби. „Ще предложим теоретични знания, пречупени през практиката на вече доказали се в България предприемачи“, обобщава тя.
преди 13 години Благодаря за коментара! Ще се радвам да се свържете с нас при Ваше желание, за да уговорим да гостувате на сесии от курсовете на Инстута за предприемачи на Сиско, за да получим по-конкструктивна обратна връзка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Благодаря за коментара! Ще се радвам да се свържете с нас при Ваше желание, за да уговорим да гостувате на сесии от курсовете на Инстута за предприемачи на Сиско, за да получим по-конкструктивна обратна връзка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Цецке,Цецкеее...тези елементарни лекции са за подрастващи,това го учихме в 9-ти ,10-ти клас ...а всъщност може и да минат в някоя програма за безработни,платена от социалното министерство... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Дали и колко общо имат формалното образование и предприемачеството е дълга тема. Ние от Института за предприемачи на Сиско сме на позиция, че предприемачеството се учи - по един или друг начин ;-) Станфорд и Корнел са примери за "люпилни" на супер успешни предприемачи. Е, идеята е да "внесем топла вода" от онзи пазар - точно като ползваме части от предприемаческите програми на Станфорд и Корнел - и да пречупим това през родната действителност. Затова лектори в Магистърската програма са множество хора, успели у нас: http://mef.vuzf.bg/%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8/.А иначе за предприемачеството в големите организации писах в предходен коментар, няма да се повтарям ;-) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години "Предприемачество в голямата организация" - intrapreneurship (http://en.wikipedia.org/wiki/Intrapreneurship), е нова тенденция за нашия пазар - започнал да става актуален не без помощта на кризата ;-) Затова една от линиите в бизнес курсовете на Института за предприемачи на Сиско е в тази посока. Btw, Институтът е съ-организатор на Магистърската програма по предприемачество и финанси. Именно защото е насочена към ангажирани хора, програмата е 1 година, провежда се уикендите. А стилът на работа е меко казано различен от "традиционния академизъм". Ето някои примери: http://***.youtube.com/playlist?list=PLEF61FEE796FDDDA6 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години "За да имаш успех, трябва да има с какво да го мериш. Когато се стигне до реализиране на идеята, най-важните неща са яснота за това кои са клиентите и какви техни нужди задоволяваме, както и умението да се създаде добър екип, " - това ми звучи, все едно, за да правя секс, да имам с какво да си меря ***, иначе...Нелепо. Отделно, какъв е този "предприемач", който управлява...ЧУЖД бизнес? На подобни тории руснаците им казват "лохотрон" , сиреч, въдичка за балъци. Значи, искам да развия нещо си /имам го в подписа си/ и, за да имам по-висока вероятност да успея, приятелите ме пращат на курс /извинявам се, в "университет", където за давърша МАГИСТЪРСКА ПРАГРАМА .Междувременубя няколко години, само да ми дадат една хартийка, заедно с някакъв, дето учил там, управлявал чужди пари, че боло "по-отговорно", и му делегирам правата да управлява...моите. То отговорно, ама не чак толкова. За мен, де. Аз мога да си позволя да ги изгубя, но той /те негови не са/ не може, те пак са чужди... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Само не ми е ясно този метроном какво прави на снимката ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Титла "Магистър по предприемачество" Ще се задуша от смях.И стаж в държавни институции за предприемачите. И препоръка да станат мениджъри в чужди компании че така разполагат с повече ресурси. А що не са им казали как да ги източват? По-голяма простотия не бях чувал. отговор Сигнализирай за неуместен коментар