fallback

Франчайзингът удвоява шансовете за задържане на пазара

Какво точно е франчайзинг и на какво се дължи успехът му

08:13 | 09.10.09 г.
Автор - снимка
Създател

Само две от всеки десет фирми, които стартират на пазара в САЩ, ще съществуват след десет години. Но ако предприятието е франчайзингово, шансовете то да се задържи на пазара се увеличават двойно. Тази статистика изнесе на проведен в четвъртък семинар председателят на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) Цветан Симеонов.

Целта на семинара, проведен с участието на представители на американския бизнес, бе да се представят пред българска публика възможностите, които дава франчайзинговият бизнес модел, както и да се предоставят съвети на тези, които искат да започнат.

Специален гост на събитието бе вицепредседателят на Международната франчайзингова асоциация Уилям Ле Санте. Във въвеждащото си изказване специалистът дефинира същността на франчайзинга: това е маркетингов метод, при който собственикът на продукт или услуга предоставя правото да се използва неговия продукт/услуга, в замяна на такса. За пръв път е приложен в САЩ през 1845 г., практикува се от Coca Cola още през 1895 г., като най-известните истории на успех датират от 50-те години на миналия век, с примерите на McDonalds, KFC, Dunkin’ Donuts и други компании.

Франчайзингът е мрежа от независими бизнес отношения. В момента оборотът на франчайзинговите компании в САЩ надхвърля един трилион долара. Във франчайзингови компании са заети 18 млн. души, които формират 50% от продажбите на дребно в страната – впечатляващ резултат, при положение че франчайзинговите предприятия са не повече от 1/12 от общия брой на фирмите в Щатите.

На какво се дължи този успех?

На първо място, на възможността да се следва доказала се бизнес методология. Освен това франчайзингодателят работи усилено, за да налага марката си, при това осигурява обучение, поддръжка, предоставя оборудване, а често и финансиране под някаква форма.

Също така банките са по-склонни да одобряват заеми за фирми, които работят на франчайзинг.

Може да се заеме място на пазара, без да се правят преки инвестиции или да се поемат разходи за инфраструктура, посочиха още представители на бизнеса.

За успеха не е без значение и фактът, че операторите на франчайзинговите компании са собственици, а не управители. В сегашния сложен икономически период франчайзингът може да се окаже печелившият метод за онези предприемачи, които искат да стартират или да разширят своя бизнес.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:16 | 14.09.22 г.
fallback