Теорията на хлебарките, въпреки меко казано екзотичното си наименование, в действителност е една от най-силните теории на развитите капиталови пазари. Тя твърди, че ако има една лоша новина, то ще се появят и други и лошата новина няма да е изолиран случай – по логиката на това, че ако видим една хлебарка вкъщи, вероятно има и други.
Илюстрация за влиянието на тази теория ни дава ситуацията при първите проблеми с ипотечните кредити в САЩ. Тогава възникна недоверие между кредитните институции, изчакване за появата на нови лоши новини от сектора, като банките спряха да се кредитират взаимно и се наложи Фед и ЕЦБ да наливат ликвидност в пазара. Очакваните негативни данни не закъсняха и малко по-късно Фед и Bank of England вече намалиха и лихвите си, за да осигурят кредитиране на банковата система. Поредното понижение на лихвените нива в САЩ стана факт миналата вечер, когато бе направено намаление с 0,25 процентни пункта до ниво от 4,25 на сто.
По същата логика, когато компания от един сектор обяви лоша новина, негативизмът често се пренася и върху другите компании от сектора, като тези ефекти са до болка познати на инвеститорите и у нас, въпреки че ефектът на лошите новини тук рядко се нарича с името на използваната от десетилетия в САЩ „теория на хлебарките“.
В западната литература се посочват много реални причини за ефективността на тази теория, като се подчертава, че лошите новини определено влияят върху решенията както на мениджмънта, така и на инвеститорите. Ето и някои примери:
- Компаниите се притесняват за ефекта върху цените на акциите си от лошите новини и отлагат публикуването им или ги украсяват колкото е възможно повече. Разбира се, накрая всичко излиза наяве, но по-късно;
- Лоша новина може да индикира наличието на лош мениджмънт и/или стратегии, които да носят нови лоши новини;
- Компанията може да отчете лошо тримесечие, но все още печалбата за последните 12 месеца изглежда добра. Затова трябва да се изчакат няколко отчетни периода, за да се види и с невъоръжено око целия спад.
Оказва се, че животинските имена имат голямо място във финансовия свят. Освен описаната по-горе теория, с анималистични наименования могат да „се похвалят“ и други събития и фигури на капиталовите пазари – бикове, мечки и... пилета и прасета. Последните дори са включени в надпис на Wall Street - „Биковете правят пари, мечките правят пари, а прасетата ги колят“ („Bulls, Bears Make Money, Pigs Get Slaughtered“).