fallback

20-те основни въпроса при стартиране на бизнес

Провалите на компаниите обикновено се дължат на фундаментални пропуски в първоначалната идея, в стратегията или в изпълнението

08:26 | 28.11.07 г.
Автор - снимка
Създател

Понякога компаниите се провалят поради различни причини, като лош късмет например, но обикновено провалът се дължи на по-фундаментални пропуски – в първоначалната идея, в стратегията, в изпълнението или във всички тези неща общо. Никой обаче не може да използва всяка възможност или да предвиди всяка опасност. Може обаче да си зададе основните въпроси, които ръководят съдбата на всяко бизнес начинание, пише списание Forbes.
Истинското предизвикателство обаче е да продължиш да си задаваш въпроси с растежа на бизнеса, тъй като изникват нови възможности и заплахи и вчерашните въпроси може и да не са достатъчни.
Ето и 20-те основни въпроса, на които според изданието трябва си отговори всеки предприемач:
Какво е ценното във вашето предложение?
Това е най-важният въпрос. Ако не можете в три изречения да обясните защо потребителите се нуждаят от вашия продукт, нямате качествено предложение. Ако няма необходимост от продукта, потребителите не са стимулирани да платят, а без продажби няма бизнес.
Насочен ли е продуктът ви към надежден пазар?
Много инвеститори се влюбват в дадена идея, преди да е потвърдено, че за нея има надежден пазар. Ако такъв не съществува все още, те смятат, че могат да го създадат. Може би обаче има причина за липсата на такъв пазар.
Какво отличава продукта ви от този на конкурентите?
Малко компании могат да разчитат единствено на маркетингови схеми, за да се откроят от конкуренцията. Ако искате печеливш бизнес, трябва да предложите нещо очевидно ценно, което конкурентите не предлагат. Например най-ниски цени (Wal-Mart), гениален дизайн (Apple), изключително удобство (Fed Ex), пише Forbes.
Колко голяма е заплахата от навлизането на нови играчи?
Някои бариери за навлизане на нови играчи, като патентована технология, са по-сигурни от други, но е възможно някой да открие начин да произвежда по-бързо, по-евтино и може би дори по-добре това, което правите вие. Ако не е в директна конкуренция, то може да става дума за заместваща технология, като в случая с дигиталните филми и Kodak. Номерът е да си създадете лоялна клиентела преди това да стане.
От какъв първоначален капитал се нуждаете?
Повечето компании се провалят, защото са били направени недостатъчни инвестиции.
Какви налични средства са ви необходими, за да оцелеете през първите години?
Много компании се хвалят с големи финансови перспективи, но наличните им средства свършват, преди да дойдат добрите времена. Затова внимавайте за наличните средства.
Как ще финансирате бизнеса си?
Имате няколко възможности: роднини, кредитни карти (което е опасен вариант), ангели инвеститори или рисков капитал. Банковите заеми не са препоръчителни, поне докато не излезете на печалба. Друг вариант е набирането на средства чрез борсата.
Кои са силните ви страни?
Google създава алгоритми за търсене, Steinway прави чудеса от дърво – разберете в какво сте добри и се придържайте към него. Много завистливи предприемачи губят пътя си, тъй като светът им изглежда пълен с възможности.
Кои са слабите ви страни?
Може да знаете как да проектирате някакво приспособление, но нищо да не разбирате от ефективно управление на производството. Apple прави дизайна и маркетира своите продукти iPods и iPhones, но оставя сглобяването им на други. Съсредоточете се върху основните си способности и си намерете доверени партньори, които да се справят с останалото.
Какви възможности имат доставчиците ви?
Основно правило: колкото по-малко са доставчиците, толкова сте по-зависими от тях. От друга страна, не се доверявайте на евтини доставчици, които не следят качеството.
Какви възможности имат купувачите ви?
От една страна, е възможно да влезете в бизнес, в който няколко големи клиенти да искат намаляване на цените всяка година. От друга страна, кинозалите например успяват да увеличават цените.
Как ще продавате продуктите си?
Няма единна рецепта за привличане на потребителите. За две десетилетия Dell Computer заобиколи продавачите на дребно и започна да продава директно на клиентите, при ограничена техническа поддръжка. General Motors и Coca Cola пък разчитат на дистрибуторите. Някои компании поддържат и вътрешни, и външни канали за дистрибуция. Важното е методът на продажби да съответства на цялостната бизнес стратегия.
Как да маркетирате продуктите си?
Няма правило по отношение на това какъв дял от продажбите трябва да отива за маркетинг, но все пак не се разорявайте в опита си да покорите света.
Мащабен ли е бизнесът?
Бил Гейтс е вложил страшно много пари в разработването на първото копие на Microsoft Office. Оттам нататък обаче производството на всяко допълнително копие на програмата струва почти нищо. Това се нарича мащаб. Такава възможност няма в сектора на услугите например, където необходимостта от служители нараства заедно с приходите.
Какви са финансовите ви прогнози?
Има два критични момента: когато повече средства влизат в бизнеса, отколкото излизат в даден период, и когато в крайна сметка възстановявате натрупаната първоначална инвестиция. Финансовите прогнози трябва да са разумни.
Каква цена биха платили клиентите ви?
Ако не отговорите правилно на този въпрос, може да загубите много средства или още по-лошо – да изпратите клиентите си при конкуренцията.
Как защитавате интелектуалната си собственост?
Преди да поискате от някого да произведе в промишлени количества няколко прототипа, подайте молба за временен патент.
Как да направите персонала доволен?
Привличането и задържането на таланти е критичен момент за много бизнеси.
До каква степен сте решени бизнесът ви да заработи?
Може да се наложи да пренебрегнете много неща и да се отдадете изцяло на бизнеса си.
Каква е крайната ви цел?
Ръководеното на бизнес с идеята да бъде продаден на стратегически инвеститор е много по-различно от разработването му в дългосрочен план.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:15 | 14.09.22 г.
fallback