Може и да се наложи промяна по отношение на методите на преподаване, така че компютърното обучение, предприемачеството или заемането на гражданска позиция да бъдат част от обучението по наука, математика и езици.
Това коментира Европейската комисия в свой доклад, изготвен от мрежата "Евридика". Освен интегрираното обучение по тези дисциплини може да се наложи да бъдат установени общоприети учебни резултати и подходящи методи за оценяване, допълват от Комисията.
Предприемачеството, заемане на активна гражданска позиция и информационните технологии вече част от учебните програми, но все още има неясноти около преподаването и оценките по тези предмети. В същото време уменията, придобити в тези часове, са от основно значение за подготовката на младите хора за съвременния пазар на труда, отбелязват чиновниците.
Като цяло на този етап тези универсални умения обаче се пренебрегват и все още фокусът в училище е преимуществено върху обучението по езиковите, математическите и природонаучните дисциплини.
Според доклада развитието на дисциплини като предприемачество или заемане на гражданска позиция се бави и заради трудността с оценяването на знанията.
Едва в 11 държави, сред които и България, има стандартизирани процедури за оценяване на уменията по заемане на гражданска позиция. Но от друга страна в нито една държава, участвала в проучването (общо 31 – 27-те от ЕС и Хърватия, Исландия, Норвегия и Турция) няма процедура за тестване на уменията в областта на информационните технологии и предприемачеството.
По отношение на часовете по предприемачество има някои различия в отделните държави от ЕС, отбелязва докладът. В девет държави – Германия, Холандия, Италия, Гърция, Румъния, Ирландия, Дания, Хърватия и във фламандската общност в Белгия, дисциплината не е изрично застъпена в основното образование.
Цифровите технологии обаче се учат навсякъде още в първите класове на училище, като единственото изключение е Хърватия.