fallback

Какво ни показват измененията във фирмените запаси?

Промените при търговските компании и производителите очертават различни перспективи

08:11 | 22.03.11 г.
Автор - снимка
Създател

Измененията в запасите на фирмите могат да дадат двусмислени сигнали относно бъдещите им продажби и печалби, пишат Джералд Уайт, Ашвилпаул Сонди и Дов Фрийд в „Анализ и използване на финансовите отчети”.

Неочаквано (от гледна точка на анализатора) увеличение на запасите може да означава:

1. Неочакван спад в търсенето на продуктите на фирмата, което сигнализира за по-слабо бъдещо търсене. 2. Планирано увеличение на запасите от мениджмънта в очакване на повишено търсене.

Тези две възможности са, разбира се, взаимно изключващи се. Коя от двете е в сила, не може да бъде определено единствено от промяната в запасите.

Промяната по-скоро провокира анализаторите да проучат (на базата на друга информация) коя от двете възможности е валидна за въпросната компания.

Анализаторът също така трябва да е сигурен, че изменението в запасите не е резултат от промяна на счетоводните методи, придобиване на други компании или целенасочено увеличение на запасите от страна на мениджмънта в опит да се изпревари очакван ръст на цените им.

Двете възможни обяснения за увеличението на запасите освен това касаят само изменението в запасите от готова продукция.

При производствените предприятия промените в незавършеното производство (и до известна степен в материалите) може да показват, че мениджмънтът увеличава продукцията, за да посрещне ръст на поръчките.

Бърнард и Ноел са изследвали дали промените в запасите могат да бъдат използвани за прогнозиране на бъдещите продажби и печалби, и откриват, че има разлики между търговските компании и производителите.

За търговците увеличението на запасите води до по-големи продажби, но по-ниски печалба и рентабилност. Това може да изглежда парадоксално, но обяснението е съвсем просто.

Спадът в търсенето води до по-големи запаси, поради което фирмите намаляват цените, за да елиминират излишните запаси. Затова продажбите растат, но печалбите спадат.

Тези ефекти обикновено са краткосрочни, тъй като влиянието върху продажбите постепенно отслабва.

За производителите нарастването на запасите от готова продукция в краткосрочен план също означава по-слабо търсене, което отново води до по-големи продажби, но по-ниска печалба.

Спадът в търсенето при производителите обаче продължава и в дългосрочен план, което води до понижение, както в продажбите, така и в печалбата.

От друга страна, увеличението на запасите им от незавършено производство и материали вещае по-голямо бъдещо търсене и по-високи продажби.

Не трябва да се забравя обаче, че при всяко изменение на запасите е нужно да се отчита използваният счетоводен метод.

Анализаторите трябва да са сигурни, че промяната е вследствие на количествено изменение, а не на ценови ефекти.

Неочакваните промени в запасите също така могат да окажат директно влияние върху бъдещите разходи на единица продукт.

Когато трябва да се редуцират излишните запаси, производството намалява и разходите на единица продукт скачат, понеже фиксираните разходи се разпределят върху по-малко продукция. Обратната тенденция е налице при натрупването на повече запаси.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:16 | 14.09.22 г.
fallback