Инвеститорът милиардер Уорън Бъфет заяви, че оценява една компания по влиянието й върху ценообразуването и способността й да вдига цените, като понякога дори пренебрегва хората, които я управляват.
Уорън Бъфет, който е главен изпълнителен директор на Berkshire Hathaway, натрупва третото по големина лично богатство в света чрез инвестиции в акции и придобивания на компании, пише Bloomberg.
„Най-важното решение при оценка на един бизнес е влиянието му върху цените”, е заявил Бъфет в интервю пред анкетната комисия по финансовата криза в САЩ през май 2010 г. „Ако имате силата да вдигнете цените, без да загубите бизнес от конкурентите, тогава имате много добър бизнес. Но ако трябва да отделите време за молитва преди да вдигнете цената с 10%, тогава имате ужасен бизнес”, допълва Бъфет.
Придобиванията на Berkshire Hathaway включват железопътни компании и производители на електроенергия, чието влияние върху цените произтича от липсата на конкурентни възможности за клиентите им.
Уорън Бъфет държи и дялове в компании като Coca-Cola и Kraft Foods, които разчитат на силата и разпознаваемостта на своите марки, за да привличат и задържат клиенти.
„Един необикновен бизнес не изисква добро управление”, посочва Бъфет пред комисията по финансовата криза в САЩ. Тя е разследвала инвестицията на Бъфет в рейтинговата компания Moody's, която се обвинява за присъждане на завишени кредитни рейтинги по време на бума в жилищния и ипотечния сектор в САЩ.
В отговор на запитванията Бъфет посочва, че държи акции в Moody's заради водещия пазарен дял на компанията.
„Не знаех нищо за управлението на Moody's”, казва инвеститорът. „Ако държите единствения вестник в града през последните пет години, не ви трябва да знаете нищо за управлението му”, допълва той.
Професорът по икономика от Калифорнийския университет Бенджамин Хърмлин обаче казва, че дори и при бизнес с господстващо положение лошият мениджмънт може да унищожи компанията с времето.