fallback

Подходящ ли е вашият бизнес за развитие на франчайз мрежа?

Няколко ключови въпроса, които всеки собственик на бизнес трябва да си зададе, преди да реши дали неговият бизнес е подходящ за развитие на базата на франчайзинг

12:21 | 29.11.10 г.
Автор - снимка
Създател

В Западна Европа и САЩ множество компании развиват бизнеса си на базата на франчайз модела, при който собственикът развива мрежа от франчайз партньори, които използват неговата марка и установените процеси на работещия бизнес.

У нас този модел е сравнително нов, въпреки че се развива с динамични темпове.

Изследване на Franchising.bg сочи, че от края на 2007 г. до днес броят на компаниите, предлагащи франчайз у нас, се е увеличил четири пъти.

Според прогнозите от 2009 г. към края на 2010 г. се очакваше 138 компании да предлагат франчайз в България. Тези очаквания бяха надхвърлени и в момента 198 франчайза предлагат на независими предприемачи възможности за започване на собствен бизнес чрез закупуване на франчайз. Общо 64% от тях са български компании, а 72% от са на пазара от повече от 5 години.

Според Тони Фицпатрик, управляващ партньор на базираната в Ирландия консултантска компания Franchiseyourbusiness.ie, франчайзодателите могат да разширят своя бизнес и да увеличат своите доходи по-бързо и при по-малък риск, като използват чужди ресурси – тези на своите партньори. Това каза той по време на специализираната конференция за франчайзинг „Франчайзинг бизнес в България“, която се проведе с медийното партньорство на Investor.bg.

При сключването на договор с нов франчайзинг партньор собственикът на марката си създава източник от приходи от франчайз такси за „обозримото бъдеще“, казва той. Печалбата е по-висока, защото разходите са по-ниски.

Работи се с мотивирани бизнесмени, които внасят в бизнеса креативни и иновативни идеи.

„Вие помагате на другите да постигнат своята мечта за финансова независимост, като им показвате как да наложат и да управляват бизнеса, който вие сте създал“, обяснява Фицпатрик.

Според него обаче има няколко ключови въпроса, които всеки собственик на бизнес трябва да си зададе, преди да реши дали неговият бизнес е подходящ за развитие на базата на франчайзинг (за франчайзиране):

- Управлявали ли сте успешно своя бизнес в продължение на минимум една година и за предпочитане две или три години?

- Доказали ли сте своя бизнес модел?

- Ще оцелее ли той в дългосрочен план?

- Печеливш ли е?

- Развивате ли бизнес в нишов пазар или предлагате ли нещо по-различно във вече установен сегмент?

- Може ли вашият бизнес да бъде възпроизвеждан и лесно предаван на партньорите?

- Можете ли да демонстрирате лидерство, мениджърски умения, мотивация и подкрепа?

- Можете ли да предложите франчайзинг на цена, който е изгодна за вас и за партньорите и която може да гарантира достатъчна възвръщаемост на инвестицията в краткосрочен до средносрочен план и добри приходи за собственика?

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:08 | 14.09.22 г.
fallback