fallback

Интернет – заплаха или възможност за традиционните форми на пазаруване?

Интернет е допълнителен търговски формат, който работи в подкрепа към традиционните търговски форми

13:04 | 22.12.09 г.
Автор - снимка
Създател

Първото десетилетие на 21 век бе белязано от значителна промяна в отношението и практиката на потребителите на пазаруване, която се дължи главно на разпространението на интернет и ефекта, който той оказа върху традиционната търговия. 

В началото на десетилетието съществуваха много опасения, че интернет търговията ще създаде голям натиск върху обектите на търговските улици, в моловете, както и върху самите супермаркети. Очакваше се, че интернет сериозно ще засегне резултатите на обикновените магазини.

Докато тогава обаче все още главно се говореше, правеха се прогнози и различни теории очертаваха начина, по който ще се случи това, 10 години по-късно интернет търговията вече е реалност. Може би не всичко се случи както го очаквахме, но тя определено доведе до значителна промяна в начина на пазаруване и цялостното отношение на потребителите към търговските марки, казва Джеймс Макс, редактор от британското специализирано издание PropertyWeek в подкаст за изданието.

Той разговаря с Патрик Кийнън, основател на консултантската компания Keenan and Co, специализирана в областта на търговските имоти.

Според него интернет няма да заличи традиционната търговия. Двата модела са много различни. Пазаруването в търговските обекти предлага специфично, директно преживяване. Потребителите имат нужда да влязат в магазина, да намерят желания продукт сред останалите и да го докоснат. За разлика от това пазаруването по интернет е по-фокусирано, хората обикновено пазаруват онлайн, когато предварително знаят какво точно искат да купят.

Много от магазините на търговските улици имат и онлайн сайтове за търговия, през които продават много успешно.

Четвъртият стълб

По мнението на Гай Грейнджър, директор Търговски имоти в Jones Lang LaSalle, обаче има голямо значение за кой сектор на търговията става дума. Що се отнася до музикалната индустрия, вече стана ясно, че интернет представлява голяма заплаха. По думите му, специално във Великобритания, единствената търговска верига за компакт дискове, DVD и музика, която все още оперира успешно, е hmv.

„Ако погледнете обаче техния бизнес, ще видите, че в голяма степен той е свързан с (продажбата на) игри, а не музика”, уточнява той.

Наред с това hmv имат и голям сайт, през който продават както музика, така и игри, филми, и други продукти.

По същия начин интернет промени и секторите на търговията с лицензирани продукти, вина, напитки и др., казва той.

Наред с това Грейнджър добавя, че има някои търговци, чийто бизнес е преимуществено основан на интернет. Пример за такъв е британската модна верига Boden, която поставя основен акцент върху онлайн продажбата и сравнително по-малко на брой физически магазини.

Други компании обаче използват интернет като допълнително средство да увеличат продажбите в своите магазини. Такъв пример е John Lewis. Наскоро веригата отчете най-силната си седмица от началото на годината, което се дължи както на продажбите в магазините, така и на ръст в интернет бизнеса, обяснява Грейнджър.

Джеймс Макс коментира, че интернет е „четвъртият стълб“ за търговските вериги като формат за продажба – заедно с търговските центрове, магазините на търговските улици и супермаркетите и хипермаркетите. През различни етапи от пазарния цикъл някой от тях е в период на процъфтяване, докато друг се намира на ръба на изчезване. Има обаче много примери, при които комбинация от интернет и един или повече от другите търговски формати съществуват съвместно и се допълват.

Според Кийнън независимо за кой формат става дума, формулата за успех се свежда до едно и също – търговците трябва детайлно да познават нуждите на своите потребители и да предлагат подходящите продукти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:04 | 27.08.22 г.
fallback