fallback

„Надпревара за въоръжаване“ сред порталите за имоти в САЩ

Какви функционалности и колко информация трябва да предлага успешният портал за имоти?

13:49 | 26.11.09 г.

Истинска „надпревара за въоръжаване“ тече сред порталите за имоти в САЩ. Тъй като потребителите вече очакват по подразбиране да видят списък с оферти за продажба на сайтовете, агенции, брокери, сайтове за мултилистинг* и агрератори търсят начини да изпъкнат сред конкуренцията, като съберат на едно място възможно най-много разнообразна информация, която би могла да има отношение към покупката на жилище, пише Seattle Times.

Публични регистри за имоти, процедури за принудително отнемане, данни за сключени сделки, сравнителни пазарни анализи, демографски данни, рейтинги на училища, класации според условията за живот в квартала, статистика за престъпността – не минава и седмица без някой голям портал да обяви добавянето на нова функционалност към „арсенала“ си.

„Офертите са толкова вездесъщи в днешно време, че не правят голяма разлика“, обяснява Сара Бонърт, директор брокерски услуги в сайта Zillow.com. Порталът предлага около 4 млн. оферти, които е „доста лесно да се съберат“ чрез мултилистинг и брокерски компании, които захранват сайта директно. „Следващият въпрос е: OK, имаме оферти... какво друго?“, допълва тя по време на дискусионен панел, озаглавен „Отвъд офертите“ на годишната конференция на щатската Национална асоциация на брокерите на имоти (NAR) в Сан Диего миналата седмица.

Предложенията на Zillow

Преди да се влее в редиците на агрегаторите на оферти, навремето Zillow създаде сензация, като предложи на потребителите си достъп до база данни с публични регистри на имоти, на базата на които сайтът изчислява оценки на имоти (известни като zestimates). Изведнъж стана възможно да се влезеш в интернет и да видиш колко са платили съседите за своята къща, както и да получиш приблизителна идея за това колко може да струва твоят имот.

Впоследствие Zillow продължи да дооправя бизнес модела си, като направи своеобразен ипотечен пазар, където потребителите могат да искат оферти от хиляди кредитори.

Виждайки възможност в бизнеса с публичните регистри на имоти и оценките, от NAR купиха част от технологията и лицензираха данните, използвани от конкурент на Zillow – Cyberhomes.com. От асоциацията казват, че базата данни ще бъде достъпна само за членовете й.

От базираната в Сиатъл агенция Redfin обаче, която има един от най-усъвършенстваните потребителски сайтове, наскоро започнаха да предлагат на регистрираните си потребители достъп до данните за продадени имоти чрез мултилистинг. Така според компанията потребителите могат сами да си правят пазарни сравнения и анализи.

Какво означава това?

С предлагането на все повече информация на потребителите порталите за имоти може да срещнат затруднения при представянето й по смислен начин.

Сайтове, които заливат потребителите с информация, може да ги загубят заради други, по-лесни за ползване. Тези пък, които предлагат прост интерфейс, но им липсва дълбочина на информацията, може също да пострадат.

Темата противопоставя експерти, някои от които са за съчетаване на напредналите технологии с изобилие от информация, докато други са на обратното мнение.

„Компаниите се надпреварват кой ще разработи първи технологиите на 2020 година, докато потребителите им искат такива от 1920 година“, твърди Джим Маркс, президент на базирана в Калифорния компания за уеб дизайн. По думите му потребителите искат да идат на даден сайт, „да го подкарат и да се покаже идеалният за тях имот. Не искат облаци от тагове, не искат тепърва да се учат, само да намерят имот“.

Информацията е полезна, дайте им възможно най-много, казва Маркс, но чрез възможно най-опростения потребителски интерфейс.

Твърде много информация

Въпреки че привидно няма ограничения за типа информация, която потребителите могат да възприемат за полезна при търсенето на дом, има практически и юридически ограничения за това, което продавачите и брокерите на имоти считат за приемливо.

Например продавачите може да са против публикуването на данни за нивата на престъпност в съседство до офертите, посочват участниците в дискусията.

Въпросът е колко важно е в действителност това за потребителите, казва Спенсър Раскоф, главен оперативен директор на Zillow, която предлага данни за училищата, но не и за престъпността.

*Мултилистинг (Multiple Listing Service - MLS) е широко разпространена практика в САЩ за търговия с имоти, която позволява максимално разпространяване на офертите чрез техния обмен между агенциите и други видове взаимодействие между брокерите

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:54 | 20.08.22 г.
fallback