fallback

Телевизори, кеш и по-ниски наеми предлагат собственици на апартаменти в САЩ

Компаниите търсят начин да запазят наемателите си, като предлагат различни стимули

14:44 | 03.11.09 г.

Някои компании собственици на апартаменти в САЩ, които ги отдават под наем, предлагат телевизори с плосък екран, пари в брой, намаление на наема и други бонуси на наемателите си, за да ги поощрят да подновят наема си и така да избегнат разходите да търсят нови наематели за празните единици.

Растящата безработица в страната накара някои наематели да си потърсят съквартиранти, да се преместят при родителите си или да потърсят по-малки единици. През третото тримесечие нивото на незаетост на апартаментите в САЩ достигна 7,8%, което е 23-годишен връх, сочат данни на Reis Inc.

„Много компании правят каквото могат, за да запазят наемателите си, особено с навлизането в сезонно по-слабия наемен период“, коментира пред Wall Street Journal Пола Роскън, анализатор в Robert W. Baird & Co.

Някои щатски фондове за имоти от типа REIT (подобни на нашите АДСИЦ) като Apartment Investment & Management, която притежава и управлява около 150 хил. единици в страната, или пък UDR Inc., която има около 45 хил. единици по западното крайбрежие и във Вашингтон, отчитат спад на паричния поток от оперативна дейност.

Някои от големите фондове успяха да запазят заетостта на единиците си. UDR например дори увеличи заетостта до 95,6% от 95% година по-рано. Colonial Properties Trust, която управлява 35 хил. апартамента, казва, че заетостта през третото тримесечие се понижава до 94,4% от 96% преди година.

Собствениците обаче се привлекли и задържали наемателите си, като се предложили различни стимули и намаления на наемите. От Equity Residential казват, че новите наематели през третото тримесечие са платили с 9-10% по-малки наеми в сравнение с предишните наематели. При AvalonBay Communities Inc., оператор на по-луксозни имоти, спадът е приблизително същия.

Собствениците се фокусират върху запазването на съществуващите наематели, защото когато апартаментите останат празни, могат да стоят така месеци наред и често изискват маркетинг, освежаване, комисиона за брокер и други разходи, за да привлекат нови наематели. Базираната в Денвър UDR предлага на наемателите, които подновяват наема си, телевизор с плосък екран, нов килим, ъпгрейд на кухнята или 300 долара в брой. Най-често хората избират парите, обяснява главният изпълнителен директор Томас Туми.

От Equity Residential първоначално не предлагат да съществуващите наематели да свалят наема, за да ги убедят да подновят договора си. Но ако наемателят е категоричен, компанията пита: „Какво можем да направим, за да ви запазим?“.

Един от проблемите за собствениците на апартаменти е, че съществуващите наематели лесно могат да проверят в интернет какви оферти се правят на новите наематели. А новите наематели получават стимули като два месеца гратис например.

Друг признак на затрудненото положение е например това, че в Ню Йорк много наемодатели поемат комисионите на брокерите, докато обикновено на този пазар наемателите плащат комисионите, които достигат до 15% от наема за една година. Засега тази година от Equity Residential например са платили около 1,5 млн. долара за такива комисиони.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:57 | 09.09.22 г.
fallback