След мащабните промени на редица пазари на имоти заради глобалната криза някои анализатори смятат, че сега идва ред на процес от сливания и поглъщания в някои региони.
Според консултантската компания A.T. Kearney строителните предприемачи са показали, че са се поучили от предишни спадове на пазара в много страни, където компаниите, които са оцелели, са изградили силни позиции и са се разширили в различни сегменти.
В държави като Сингапур и Хонконг, които бяха засегнати от големи сътресения на пазара на имоти през изминалите десетилетия, едва двама-трима от големите предприемачи успяха да оцелеят и да заздравят позициите си.
При сегашната криза много от пазарите се характеризираха с хронично свръхпредлагане, което стигна върха си миналата година, като в някои страни достигна над 100% в жилищния и в бизнес сегментите.
„С недостига на капитал при повечето строителни предприемачи, с ограниченото банково финансиране и необслужваните ипотечни кредити от страна на собствениците първичната цел на консолидацията е да комбинира ресурсите и да помогне на компаниите да оцелеят“, казва Дърк Буча, партньор и управляващ директор на A.T. Kearney за Близкия изток.
Планирането на едно сливане е решаващо за неговия успех. Почти 70% от всички сливания завършват с неуспех поради тривиални причини като липса на подготовка, липса на комуникация, неясни стратегии или слаба реализация.
В Испания например наскоро недоброто планиране на сливане между две големи компании доведе до фалит на новосъздадената компания шест месеца след сливането. От тези компании, които успеят да осъществят успешно сливането, едва 29% постигат по-висока рентабилност на бизнеса. Ако двама строителни предприемачи се сливат, те трябва да гарантират, че компанията стъпва на здрава основа и да проучат внимателно своя партньор, преди да решат, че това е най-доброто решение, се казва в проучването, цитирано от EuropeRE.
„Главната причина за сливането не трябва да е мащабът. Той има малко значение в бизнес като развитието на имоти, който се движи от качеството“, казва Оливие Ларош, старши мениджър в A.T. Kearney.
„Компаниите, които участват в сливането, ще имат засилени позиции в различни части от веригата, но рисковете също ще се увеличат. Това може да е свързано с по-голям фокус върху някой рисков пазар като Дубай, наред с проблеми с ликвидността и „удвоената“ дейност, която трябва да се рационализира. В този смисъл това е най-добрият момент за преразглеждане на корпоративната стратегия на новите компании в контекста на новите пазарни условия...“, съветва той.
„Периодът на нескончаем ръст на спекулативните проекти, движени единствено от наличността на земя и кеш, вече свърши. Предприемачите ще се конкурират за купувачи и трябва да имат убедителна стратегия защо купувачите трябва да купят именно от тях, а не от другия предприемач“, казва Ларош.
Сливанията в сектора на имотите обикновено спадат в две категории: сливане между подобни компании или сливане между допълващи се компании.
Причините за сливане между еднакви компании често са постигане на синергия и оперативно оптимизиране, както и балансиране на риска и диверсификация.
Другият вариант за компаниите е да търсят начини за диверсификация на дейността. Сливанията между допълващите се компании, които се стремят да интегрират различни дейности и услуги, се оказаха успешна практика за много компании. Някои от най-големите групи в строителния сектор като Hochtief и Bouygues Group в миналото приеха именно този модел.
Успехът на сливането е свързан с дейностите по преструктуриране на портфолиото от проекти и базата от клиенти. Изготвянето на подробна стратегия е решаващо за развитието на основния бизнес на новата компания, като то трябва да е съпроводено от стратегия за специализиране в различните сегменти, в които компании са имали доминираща позиция досега. Внимателната географска диверсификация, първо на регионално и после на международно ниво, съчетана с балансирано портфолио от дейности и активи са важни фактори за успеха на компанията, формирана вследствие на сливането.