fallback

Без много екстри на пазара на нови жилища в САЩ

Икономично настроени купувачи, които купуват жилище за първи път, определят правилата на пазара, а предприемачите орязват различни екстри

10:23 | 10.08.09 г.

Икономично настроени купувачи, които купуват дом за първи път, определят правилата на пазара на нови жилища в САЩ, като се насочват към евтини имоти без много екстри. 

Продажбите на нови жилища на стойност под 200 хил. долара са скочили до дял от 47% от всички сделки през юни спрямо дял от 39% през май, сочат данните на американското търговско министерство. Жилищата на цена под 200 хил. долара формират близо половината от продажбите през първите шест месеца на годината, което е най-големият дял за такъв период от пет години насам.

Разходите за жилищно строителство се понижават до 13-годишно дъно от 252,1 млрд. долара през май, сочат данни на министерството.

Същевременно средната площ на новите жилища в страната се е свила до 2065 квадратни фута (192 кв. метра) - най-малката от 2000 г. насам, а медианната цена тази година трябва още да расте, за да надмине нивото от 2004 г. През юни тя е 206 200 долара и е с 12% по-ниска спрямо година по-рано.

Нова пестеливост

Строителните компании, които по времето на жилищния бум в страната привличаха клиенти с най-различни екстри от гранитни плотове до хладилници, сега променят етажни планове и опции в отговор на икономичния подход на купувачите, обяснява Браян Бетун, икономист в IHS Global Insight.

„Високият сегмент не се движи, така че строителите трябва да опростят проектите си и да сложат само най-основните неща“, казва Бетун. „Купувачите на нов дом се държат консервативно – не са склонни да плащат за екстри“.

Подходът „без много екстри“ помага на строителите, които се фокусират върху купувачите на жилище за първи път, да подобрят резултатите си. Така например цената на акциите на базираната в Калифорния Standard Pacific Corp. са е увеличила над два пъти от началото на годината, а тази на книжата на базираната в Аризона Meritage Homes Corp – с 84%. Те са и най-добре представилите се в индекса Standard and Poor’s Supercomposite Homebuilders Index. Standard Pacific и Meritage продават къщи, чиито средни цени са между 279 хил. и 302 хил. долара.

Най-големият строител на луксозни жилища в САЩ - Toll Brothers Inc., продава на средни цени от 600 хил. долара и е най-зле представилият се в състава на индекса със загуба от 3%. Дори Toll Brothers обаче включи и малко по-евтини жилища в предлагането си във Флорида и Ню Йорк.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:35 | 20.08.22 г.
fallback