fallback

Търговци в щатски молове пестят от наем заради напуснали наематели

Специфични клаузи в споразуменията за наем позволяват на търговците да искат намаление в наема или дори да освободят обекта без наказателни такси

11:10 | 10.07.09 г.

Търговски вериги в САЩ се позовават на текста в договорите си за наем, за да искат намаление на наемите, оказвайки натиск върху собствениците на молове, вече притиснати от спада в запълняемостта на търговските си центрове, пише WSJ.

Магазини като Gap Inc., Williams-Sonoma Inc. и AnnTaylor Stores Corp използват специфични клаузи в споразуменията за наем, които позволяват на наемателите да искат намаление в наема или дори да освободят обекта без наказателни такси, ако ключови наематели напуснат центъра или определен брой магазини бъдат закрити.

Чрез тези преговори за облекчаване на наема от Chico's FAS Inc. например вече са успели да спестят 8,1 млн. долара. Компанията има над 1000 магазина и за контрола в моловете разчита на регионалните си мениджъри по продажби. Те изследват сънаемателите, посочени в договора за наем, след това обхождат моловете и проверяват за нарушения, правят снимки на доказателствата и се отчитат пред екипа, отговарящ за корпоративните имоти.

По изчисления на Charming Shoppes Inc., която притежава марки като Lane Bryant и Fashion Bug, компанията ще спести близо 10 млн. долара тази година, ако успее да задейства тази клауза.

Нарушението на клаузата обикновено позволява на търговците да плащат до половината от наема, докато собственикът търси нови наематели, които да заместят напусналите. Ако такива не бъдат намерени в рамките на договорения период от една година или повече, търговецът може да прекрати наема, без да плаща стандартното обезщетение за това.

Компаниите, които пък искат да останат в моловете, използват клаузата, за да договорят дългогодишна редукция на наемите често в замяна на удължаване на срока на наема. Някои договори пък позволяват на търговците да плащат по-ниски наеми, ако заетостта в търговския център падне под определен праг.

Наемът е сред най-големите разходи за търговците. С продължаващия спад на продажбите този постоянен разход стопява вече изтънелите маржове на печалба. Средностатистическият търговец, опериращ с определени категории продукти, е платил близо 12 на сто от обема на продажбите си за наем миналата година – с един процентен пункт повече от 2007 г. По прогноза на Citigroup тази стойност може да достигне 13 на сто през 2009 г.

Като резултат от спада в приходите наемът на Chico's като процент от продажбите се е повишил до 10% през 2008 г. в сравнение с 7% две година по-рано.

Резултатът е ефектът на доминото – напускането на наематели задейства клаузите, които от своя страна водят до прекратяване на договори за наем, по-висока незаетост и повече нарушения на клаузите.

Фалитите доведоха до висока незаетост при търговските площи. Миналата година поне 27 водещи вериги потърсиха защита от фалит, следвани от други 13 досега тази година, показват данни на BankruptcyData.com. Много от тези компании, включително Linens 'n Things Inc., Mervyns LLC, Circuit City и Sharper Image Corp, впоследствие започнаха да ликвидират магазините си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:52 | 10.07.09 г.
fallback