София се нарежда на 173-то място в Европа по отношение на потребителски потенциал, сочи ново проучване, проведено съвместно от консултантските компании Experian и Jones Lang LaSalle, предоставено на Investor.bg.
Според компаниите проучването е първото, което изследва взаимовръзката между потенциала на потреблението и наемите на първокласните търговски площи в европейските градове.
Резултатите показват, че потребителският потенциал на София (изчислен на базата на покупки на по-скъпи стоки в централните градски локации, за които потребителите правят предварително сравнение на цените) е на стойност от 891 млн. евро на година.
За сравнение, Лондон, който се нарежда на първо място в класацията, има потребителски потенциал от 6,174 млрд. евро с наеми на най-луксозните търговски площи от 6 440 евро на кв. м на година. Лондон е следван от Париж с 5,879 млрд. евро на година.
Италия, Германия и Испания присъстват с по два търговски центъра в топ 10 на класацията. Москва е единственият град от Централна и Източна Европа (ЦИЕ), който има място в 10-те най-големи търговски центъра в Европа.
Рим, който е класиран на 3-та позиция, изпреварва Милано като най-голямата търговска локация на Италия, главно поради своето значение като туристическа дестинация. И в двата града наемите на търговските площи на най-престижните локации може да достигнат нива, сравними с тези в Лондон и Париж, въпреки че средните им нива са значително по-ниски.
Водещата позиция на Лондон за Великобритания като цяло е демонстрирана от факта, че Глазгоу е единственият друг британски град, който присъства в топ 20 в класацията. Наемите на първокласните площи в локациите извън британската столица са сравними с тези на общия европейски пазар, въпреки че наемните нива в страната в момента са по-ниски от нормалното в сравнение с останалите европейски градове поради валутните флуктуации през последните месеци, пише проучването.
Локациите в ЦИЕ представляват едва 10% от топ 50 в класацията, което показва, че въпреки бума в развитието на търговски проекти през последните години централните търговски части все още изостават в количествено и качествено отношение на търговския инвентар в сравнение със западноевропейските градове. Сравнителните несъответствия на потреблението на глава от населението са също важен фактор за ограничения брой градове от ЦИЕ, присъстващи в топ 50. Въпреки това Прага (13-то място) и Истанбул (20-то) са класирани сравнително високо благодарение на доброто си предлагане в търговските центрове в централните градски части.