fallback

Жилищната криза и интернет топят редиците на брокерите на имоти в САЩ

От Националната асоциация на брокерите на имоти (NAR) отчитат 13% спад на членската си маса от 2006 г. насам

12:26 | 26.05.09 г.

Професията „брокер на имоти“ в САЩ е изправена пред все по-големи предизвикателства, породени от жилищната криза и и интернет базираните услуги, които помагат на хората да спестят хиляди долари при покупката на дом.

По време на криза броят на брокерите обикновено намалява и отскача нагоре, когато пазарът се възстанови. Този път обаче „при обръщането нагоре в цикъла възстановяването на редиците на брокерите на жилища ще бъде ограничено от намалената нужда от техните услуги“, смята Стюарт Гейбриъл, директор на Ziman Center for Real Estate към калифорнийския университет в Лос Анджелис.

„Посредничеството при сделки с имоти няма да изчезне, но комбинацията от интернет ефективност и цикличния спад ще бъдат значителни сили за бързо намаляване на броя брокери“, твърди Гейбриъл, цитиран от Los Angeles Times.

От Националната асоциация на брокерите на имоти (NAR) отчитат 13% спад на членската си маса от 2006 г. насам.

В Калифорния, която беше тежко засегната от жилищната криза, едва 2030 души са се явили на изпити за лицензирани брокери през март, което е значително понижение спрямо над 18 хил. през март 2005 г., сочат данни на щатската служба за недвижими имоти.

Макар и слабият пазар да е отговорен за по-голямата част от спада, някои брокери на имоти смятат, че интернет води до по-дългосрочни промени.

„Монополът ни върху информацията изчезна. Интернет променя всичко. Броят на брокерите ще намалява“, казва брокерът на имоти Дейвид Емерсън.

Десетилетия наред брокерите на имоти бяха единственият надежден достъп до изчерпателна информация за всички оферти за продажба на имоти. Те избираха кои имоти от списъка да покажат на клиентите си, след което ги водеха на огледи. Продавачите пък разчитаха на брокерите си да проучат другите продажби, за да определят цената и и да представят имота на други брокери, които представляват потенциални купувачи.

Днес безплатни сайтове предоставят оферти, както и информация за продажните цени на пазара – важна информация за потенциалните купувачи. Има и сайтове, които дори дават възможност на хората да купуват и продават имоти.

От националната асоциация на брокерите се опитаха ограничат информацията, която интернет агенциите могат да публикуват, но от щатското министерство на правосъдието отговориха с антимонополно дело. Краят на делото миналата година осигури възможност на интернет брокерите да публикуват същата информация като традиционните.

Въпреки всичко уеб базираните агенции формират само малка част от продажбите на жилища в САЩ.

Според някои традиционни брокери интернет оказва влияние, но много купувачи и продавачи все още предпочитат да ангажират професионалист за сделките си.

Интернет може и значително да намали нуждата от туристически агенти, но „покупката на жилище е много по-голяма сделка от купуването на ваканция“, казва Емерсън. По думите му самата документация, която трябва да се подготви за покупко-продажбата, е достатъчна, за да откаже много купувачи от самодейния подход.

За да направят нуждата от услугата си по-належаща, много брокери отделят повече време за лични съвети, както и специални подготовки като създаването на специален сайт за някой по-скъп имот например или организирането на прием за брокери, представляващи купувачи, на който представят имота.

Брокерите заработват комисионата си и като предупреждават клиентите за потенциални проблеми, които иначе те не биха заподозрели, като например постоянно лаещи кучета у съседите.

За някои купувачи подобен тип експертиза е слаб аргумент в сравнение с това, което те определят като конфликт на интереси – колкото по-висока е постигната цена, толкова по-голяма е комисионата. Това според тях не стимулира брокерите да преговарят за по-ниска цена.

Брокерите посрещат това твърдение с контрааргумента, че трябва да намерят средата между очакванията на купувача и продавача и, ако не успеят, са вън от играта.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:14 | 29.08.22 г.
fallback