fallback

Проекти за 7 млн. кв. м търговски центрове в Европа замразени или отменени

Забавянето не е задължително негативна тенденция, тъй като дава време за оценка и възможност на съществуващите молове да се наложат в местната търговска йерархия

12:44 | 14.04.09 г.

Проекти за изграждането на търговски центрове с обща площ над 75 млн. кв. фута (около 6,97 млн. кв. метра) в Европа са замразени или отменени в резултат на кредитната криза, сочи доклад на Cushman & Wakefield, представен днес.

От компанията очакват през 2009 г. в Европа да бъдат отворени търговски центрове с обща площ около 107 млн. кв. фута (9,9 млн. кв. м), което е с 40% по-малко от прогнозата, направена през юли 2008 г.

Още по-малък обем от около 75 млн. кв. фута се очаква да отворят през 2010 г.

От компанията посочват, че това би представлявало най-бавният темп на експанзия от 2005 г. насам и ще сложи край на пет последователни години на ръст в развитието на търговски центрове.

Мрачната прогноза идва след 2008 година, която беше рекордна по отношение на новооткрити търговски центрове в Европа с над 96 млн. кв. фута (8,9 млн. кв. м) нови площи в 310 центъра. Миналата година Русия беше начело с над 17 млн. кв. фута новооткрити търговски площи, следвана от Турция, Великобритания, Испания и Румъния.

Очакванията за 2009 г. и 2010 г. обаче бяха рязко понижени заради комбинацията от финансова криза и глобална рецесия.

Развиващи се пазари като Русия, Украйна и в по-малка степен Турция, ще бъдат значително засегнати, смятат от Cushman. Ако преди 12 месеца тези три държави формираха 58% от общите планирани проекти, днес този дял се е свил до едва 22%.

„Забавянето в развитието не е задължително негативна тенденция за много от развиващите се страни в Европа, тъй като в някои райони, в частност в столиците, бяха построени огромен обем търговски центрове за кратко време. Така че обстановката дава време на предприемачи, търговски вериги и местни правителства да преценят текущата ситуация и да проучат какво би било влиянието на бъдещи мащабни проекти върху търговския пейзаж. Нещо повече, паузата ще даде възможност на съществуващите центрове да се наложат в местната търговска йерархия“, коментира Александър Колперт от компанията пред Property Week.

У нас заради икономическите условия 15 от общо 60 проекта за търговски паркове и молове са били стопирани, съобщиха миналия месец от консултантската компания MBL.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:34 | 09.09.22 г.
fallback