fallback

Кризата повлече и услугите при сделки с имоти в чужбина

Различни компании, които предлагат консултации и други услуги при покупка в чужбина, се борят за оцеляването си

17:24 | 19.02.09 г.

Една индустрия, която процъфтяваше благодарение на международния бум на пазарите на имоти, се бори за оцеляването си, пише International Herald Tribune. Броят на компаниите, които предлагат консултации и различни услуги при покупката на имоти в чужбина, бързо нарасна между 2000 и 2007 г., докато инвеститори, пенсионери и желаещи да се сдобият с втори дом масово купуваха къщи и апартаменти от Бразилия до България.

Предлаганите услуги варираха от превод на юридически документи до избор на чаршафи и хавлии за крайморските вили. С настъпването на икономическото забавяне миналата година обаче секторът се приземи болезнено и много компании съкращават служители с надеждата да оцелеят.

„Свидетели сме на кървава баня“, описва ситуацията с международните продажби Джон Хауъл, старши партньор в базираната в Лондон International Law Partnership. В неговата компания, която предлага юридически и финансови консултации на купувачи на имоти в чужбина, запитванията, свързани с имоти, са намалели до между 50 и 60 на седмица от 250 седмично през 2006 г. и 2007 г., обяснява той. По думите му бизнесът с имоти се е свил наполовина от август, точно преди да се разрази финансовата криза.

Компанията очаква скоро да съкрати двама или трима от своите над 20 адвокати в сферата на имотите и вече е преместила петима от тях в сектора за съдебни спорове за имущество, обяснява Хауъл. Последният напоследък процъфтява заради увеличаването на съдебни дела, но шесткратният му ръст не е достатъчен, за да компенсира загубената работа при продажбите.

Още по-зле стоят нещата за британската Villapac, която от пет години продава all-inclusive пакети от мебели и обзавеждане (всичко от дивани до сребърни прибори) за ваканционни имоти и жилища под наем в Испания, Португалия и Мароко. Средно една продажба е била на стойност около 9 хил. евро, а сега е около 7 хил.

„Това е цяло бедствие. Всеки ден се борим, за да поддържаме бизнеса жив“, казва Марк Уилман, собственик на компанията.

Villapac вече е съкратила 75 от своите 100 служители на четири етапа от август насам и е затворила свои шоуруми. Очаква се приходите за януари да възлязат на общо около 100 хил. паунда спрямо 650 хил. паунда за същия месец миналата година. Уилман споделя още, че се опитва да преориентира компанията към продажби на мебели на търговски вериги, вместо на отделни купувачи на жилища.

Посредничество при покупка на имоти в чужбина винаги се е предлагало, но се превръща в сериозен бизнес след 2000 г., когато броят на хората, които търсят имоти извън собствената си страна, нараства стремглаво, казва Адам Самюел, директор на сайта за имоти nubricks.com.

Най-големият спад в бизнеса е сред инвеститорите, които навремето са възприемали международните пазари на имоти като място за правене на лесни пари, смята Саймън Кон от британската Conti Financial, която търси ипотеки в чужбина за клиентите си. Със спада на цените почти навсякъде сега е много трудно се намерят такива инвеститори, казва той. Бизнесът е намалял с около 40% спрямо година по-рано, като запитванията са предимно за рефинансиране, вместо от нови клиенти.

Проблемът за британските купувачи се задълбочава от спада на паунда спрямо еврото, поради което покупките в Европа за тях излизат по-скъпо, а те бяха най-големият сегмент от търсещите имоти в чужбина.

Обемът на продажбите и цените паднаха най-рязко в модерните пазари, на които международните купувачи навлязоха най-скоро, в страни като България, Румъния, Египет и Турция, където инвеститорите търсиха бърза печалба. Продажбите и цените паднаха по-бавно или се стабилизираха на по-традиционните дестинации, като още се считат за относително сигурни, на места като Франция, Испания и Италия, както и Мексико за американските купувачи.

Саймън Грийнууд, чиято компания A Life in Puglia се намира в южния италиански регион Пулия и помага на англоговорящи купувачи да намерят и купят имот там, казва, че бизнесът в края на 2008 е намалял с почти една трета. Оттогава леко се е повишил след нова рекламна кампания, но Грийнууд се притеснява за бъдещето, защото много потенциални купувачи само стоят и чакат. „Хората с пари си мислят: „Може би ако изчакам шест месеца, цените ще паднат още“, казва той.

Пол Колинс, редактор на сайта за имоти buyassociation.co.uk, е оптимист, че трудните икономически условия няма да убият цялата индустрия, въпреки че отделни играчи на пазара може да се откажат. Според него ще оцелеят качествените компании.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:19 | 11.09.22 г.
fallback