fallback

Общо 5% от международните вериги планират експанзия в България

В момента едва 8% от търговските вериги имат присъствие у нас, в сравнение с 26% във Франция и Испания

16:34 | 11.11.08 г.
Автор - снимка
Създател

Общо 5% от международните търговски вериги планират да разширят бизнеса си у нас през следващите пет години. Това сочат резултатите от проучване, проведено сред 250 търговски вериги от консултантската компания Cushman & Wakefield (C&W). То бе представено от Марк Бърлтън, оглавяващ отдел Международни търговски дейности в C&W, по време на семинар за търговските площи у нас, организиран от българския асоцииран партньор на компанията Forton International.

Същият е делът и за Словакия, Унгария и някои азиатски държави. Най-голям е делът на търговските вериги, които планират експанзия в Обединените арабски емирства, където разширяване предвиждат 9% от участвалите в проучването компании, следвани от Русия с 6%. След България се нареждат Словения, Хърватска и Чехия с 4%, следвани от Естония, Южна Африка, Украйна, Румъния, Германия и Хонконг с 3%. Общо 21% от търговските вериги са отговорили, че нямат планове за разширяване на мрежата си през следващите 5 години.

За 53% от търговците причината за разширяването на който и да било пазар е органичният растеж като част от тяхната стратегия за развитие. Общо 42% са казали, че търсят възможности за разширяване, тъй като такива са изчерпани в техните страни. За 30% причина е привлекателно предложение, което е дошло от франчайз партньор. Като следваща причина се посочва фактът, че са намерили подходяща за придобиване компания на даден чуждестранен пазар.

В България в момента са представени едва 8% от международните търговски вериги, в сравнение с 26% във Франция и Испания и 25% в Белгия, Германия и Великобритания. По думите на Бърлтън, през периода Турция ще представлява голям интерес за търговските вериги, много от които вече имат някакво производство там и искат да установят позиции и на пазара.

За над 70% от запитаните най-предпочитаното място за присъствие са търговските улици на централни локации в големите градове. Следват търговските центрове в централни локации, предпочитани от малко над 45% от участниците в проучването, следвани от търговските центрове извън градските части (35%).

Над 80% от търговците предпочитат да влизат на нови пазари самостоятелно. По такъв начин те имат абсолютен контрол над дейността си и по-добри печалби, но това е съпроводено с по-висок риск и повече разходи, казва Бърлтън. За сравнение, 21% предпочитат да оперират на базата на франчайз споразумения и 20% - чрез смесени дружества.

Според класация на компанията от 2007 г. София се нарежда на 6-то място по отношение на европейски градове, в които компаниите целят да установят присъствие, в сравнение с 8-мо място през 2006 г. и 10-то място през 2005 г. На 1-во място като целеви град за разширение и през трите изминали години търговските вериги са поставили Москва.

Източна Европа предлага най-добри бизнес перспективи през следващите няколко години за близо 40% от участниците, следвана от Централна Европа с над 35%. В полза на Южна Европа са отговорили около 13% от търговските вериги.

В заключение Бърлтън каза, че настоящите времена са изключително непредвидими и никой не можа да прави прогнози какво ще се случи дори от ден на ден. Въпреки това той коментира, че Централна и Източна Европа предлагат добри перспективи за развитие на търговския сегмент, както от гледна точка на търговците, така и на инвеститорите в търговски площи. Базата, от която се тръгва, е много ниска и това означава, че регионът ще расте. Той подчерта, че са нужни още усилия да се подобри нивото на прозрачност, както и че проектите и регионът, като цяло, трябва да сложат акцент върху онези неща, които подчертават тяхното конкурентно предимство.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:27 | 08.09.22 г.
fallback