Седем проекта за нова визия и модернизация по европейските стандарти на централната железопътна гара в Пловдив, както и за ново строителство около нея, бяха представени днес от авторите им и подложени на обществено обсъждане. Конкурсът е организиран и обявен от Министерството на транспорта и Националната компания Железопътна инфраструктура през март тази година. Документи за участие са закупили 11 фирми и архитектурни студия, но само 7 от тях са взели участие в конкурса с идейните си проекти.
Първото място и награда от 25 хил. лева спечели архитектурното бюро „Арконт -А“ от Пловдив на арх. Тодор Николов. По предварителна оценка за реализацията му ще е необходима инвестиция от 120 млн. евро. Второто място и награда от 10 хил. лв. експертното жури присъди на арх. Веселин Дончев от София. А третото и 10 хил. лв. е за арх. Александър Шинолов от Пловдив.
Конкурсът изискваше от авторите да представят идея за ново обемно-устройствено решение, нов, запомнящ се и функционален поглед на гарата и прилежащите й територии, както и енергийна ефективност, обясни председателката на журито арх. Хубена Салджиева, представител на Камарата на архитектите в България.
Авторите предвиждат освен нова визия на пространствата, съхраняване на съществуващата сграда на гарата, която е построена през 1873 г. и е архитектурен паметник, търговски площи, подземни паркинги и обвързване в единна система на железопътния, градския, междуградския транспорт и авиопревозите до и от Пловдив. Министърът на транспорта Петър Мутафчиев подчерта, че този конкурс е част от модернизацията на големите железопътни гари в страната, на пристанищата и летищата, които ще се осъществят чрез публично частно партньорство. Това са скъпи проекти, но началото на реализацията им вече е поставено, заяви министърът.
Предстои да бъде направена оценка на това доколко представените архитектурни проекти могат на практика технически да бъдат реализирани, както и дали предвижданото ново строителство в прилежащите на гарата територии няма да наруши технологията на железницата. След като бъде изготвен подробен устройствен план и издадена виза за проектиране, ще бъде учредено правото на строеж на инвеститор срещу обезщетение. Обезщетението предвижда рекнострукцията на двувековната сграда на жп гарата и компенсация с процент от новите сгради, които ще бъдат построени върху терена. Останало ще стане собственост на бъдещия инвеститор.