fallback

Нетрадиционни наематели стимулират търговията в американските молове

Колежи и библиотеки заемат свободните площи в опит за увеличаване притока на хора към търговските центровe

11:36 | 05.07.08 г.

В опустялото кино се помещава колеж, държавна служба е с изглед към Starbucks, а между големите модни вериги Victoria's Secret и Gap отварят библиотека.

Със забавянето на икономиката в САЩ все повече търговски вериги или фалират, или свиват плановете си за експанзия, а собствениците на търговски центрове или стрип молове (магазини, подредени около една алея или паркинг) се обръщат към нетрадиционни наематели, които да запълнят овакантените площи, пише AP.

Предполага се, че наематели като колежи, библиотеки или държавни институции биха стимулирали по-голям приток на хора, които ще посещават и съседните магазини и ще увеличат техните печалби.

Делът на незаетите търговски площи в САЩ е около 10% и може да достигне 12% и повече до края на тази година, според ReStore – подразделението за търговия на дребно на компанията за услуги в областта на търговските площи NAI Global. Подобни са и прогнозите на Property & Portfolio Research, които очакват делът на незаетите търговски площи да се покачи и общият обем на новозаети площи да падне с 94% спрямо 2007 г.

Някои от най-сериозно засегнатите области ще са тези, които най-сериозно са пострадали от спадовете в цените на жилищата: Южна Калифорния, Флорида, Лас Вегас и Финикс. Търговските вериги са се подмамили от многото нови жилища там, но сега се оказва, че хората там са много по-малко от очакваното.

Собствениците на търговски имоти и агенциите, които отговарят за отдаването им под наем, обаче още не се предават.

„В тези времена търсим нетрадиционни начини за запълване на площите и за генериране на приходи и трафик, който ще помохне на съществуващи търговски вериги да реализират повече продажби, казва Джон Бемис от Jones Lang LaSalle Inc.

Според Бемис е нормално да се насочат към обществения сектор (колежи, общински или държавни институции) като възможен наемател. Някои институции (като например американският орган за контрол върху автомобилите Department of Motor Vehicles) са много добър вариант за наемател в търговски център, тъй като на хората много често ми се налага да се отбиват там, пояснява Бемис.

През ноември собственикът на молове Pennsylvania REIT отдава под наем бивш кинотеатър, разположен в мола New River Valley Mall на колежа New River Community College. Този сателитен корпус на колежа включва седем класни стаи, четири компютърни лаборатории, научна лаборатория, две аудитории, изпитни и конферентни зали и офис площи.

Компанията Developers Diversified Realty Corp. пък обмисля отдаване под наем на свои площи на местна библиотека за една година, докато библиотеката реновира своя имот. Компанията, която притежава повече от 700 американски търговски центъра, е получава и запитвания от политици, които искат да установят временни офиси в моловете по време на кампании.

Собствениците трансформират витрините на площите, които дълго време стоят незаети, в билбордове, продавайки рекламно пространство, докато се намери наемател.

За да ограничат рисковете, свързани с наематели като непознати търговски вериги или нови марки, собствениците на търговски центрове и стрип молове първо предлагат кратък срок на наемане - от шест месеца до една година, с атрактивни наеми и през този период преценяват дали бизнесът на наемателите е обещаващ.

За големите марки, популяризиращи нови концепции, този вариант за наемане пък е начин да намерят подходящото местоположение, без да се обвързват с дългосрочни договори за наем, пояснява изпълнителният вицепрезидент на CB Richard Ellis Inc Ричард Ходос.

Чрез тези временни магазини може да се провери дали концепцията е приложима, казва Ходос.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:23 | 02.09.22 г.
fallback