fallback

Всяка четвърта продажба на дребно в Европа е в търговски център

Около 5700 са търговските центрове на Стария континент през 2007 г.

09:22 | 18.04.08 г.

Почти една четвърт от всички продажби на дребно в Европа се извършват в търговски центрове, което подчертава значимостта на търговските центрове за икономиката на Европа, става ясно от съвместно проучване на две организации в сектора - European Shopping Centre Trust и International Council of Shopping Centers.

През 2006 г. продажбите в търговски центрове на Стария континент са били на приблизителна стойност 500 млрд. евро. Прогнозата е те да нараснат с около 200 млрд. евро до 2017 г. През 2006 г. потребителите са похарчили средно по 1110 евро в търговски центрове в Европа.

Според проучването през 2007 г. в Европа има около 5700 търговски центъра, като тези от „традиционния формат“ формират около 80% от общия обем. Съвременният търговски център се появява в средата на 50-те години в Швеция, през 60-те и 70-те години се разпростира в някои европейски градове, за да присъства днес в почти всяка страна в Европа, пише в проучването.

Според данните търговските центрове в Европа имат обща брутна отдаваема площ от над 111 млн. кв. м, което прави по 0,226 кв. м на глава от населението, или по 226 кв. м на всеки хиляда човека в Европа. В добре развитите пазари на търговски площи това съотношение е много по-високо: в Швеция то е 700 кв. м на 1000 души, в Норвегия - 640, в Холандия – 450 и във Великобритания – 440.

В България на 1000 души се падат по-малко от 20 кв. м брутна отдаваема площ, с което страната ни се нарежда на предпоследно място сред 25 европейски страни, сочат последните данни на Jones Lang LaSalle.

От 2000 г. насам брутната отдаваема площ е нараснала с около 40 млн. кв. м. Въпреки това остава значителен потенциал за строителство на търговски центрове, особено в новоприсъединилите* се към ЕС страни през 2004 г. и през 2007 г.

Според проучването за периода между 2006 и 2009 г. са планирани над 500 нови центъра, които ще донесат на пазара общо 17,9 млн. нови кв. м. По-голямата част от новите центрове са планирани в Западна Европа – те са близо 400 с обща площ 13,2 млн. кв. м. В новоприсъединилите се страни за същия период са планирани около 130 проекта, които почти ще удвоят наличността.

Търговските центрове имат и значителен принос към трудовата заетост, се посочва в проучването. Според данните в търговските центрове са директно заети 4 млн. служители в Европа, което е равно на една пета от заетите в търговията на дребно. Около 3,6 млн. от тях са в Западна Европа, а 400 хил. служители са в новите членки на ЕС. Освен това, около 45 хил. работници са били заети в строителство на търговски центрове в Европа през 2007 г.

*От новоприсъединилите се към ЕС страни през 2004 и 2007 в проучването са включени България, Румъния, Чехия, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Полша, Словакия и Словения.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:51 | 20.08.22 г.
fallback