fallback

Проблеми на търговски вериги в САЩ се пренасят към собственици на молове

Близо 5800 магазина ще бъдат затворени тази година, очакват от Международния съвет на търговските центрове

14:33 | 09.04.08 г.

Слабите потребителски разходи в САЩ оказват натиск върху търговските вериги в затруднение и това започва да става проблем за собствениците на молове, пише Wall Street Journal.

Последната жертва е Linens 'n Things Inc., верига от 500 магазина за стоки за дома, която планира да поиска съдебна защита при фалит тази седмица. Веригата изпитва недостиг на налични средства и снабдителите й са спрели да изпращат продукти, казват източници, запознати с компанията.

За собствениците на молове подобни проблеми са грубо събуждане след последните няколко години на бурно развитие, когато потребителите теглеха заеми, за да обзавеждат новите си жилища. Макар и очакванията да са нивото на незаетост на площите да остане ниско, забавянето означава по-слаб ръст на наемите за всички собственици на молове и сериозни проблеми за най-задлъжнелите наемодатели.

Инвеститорите пренебрегват тази слабост и акциите на собствениците на търговски площи нараснаха със 7,7% тази година, въпреки че секторът падна с 19,6% миналата година.

Списъкът на търговските вериги в затруднение нараства ежедневно, като сред тях се нареждат магазините за мебели Domain Inc., луксозната бижутерия Fortunoff Inc. и магазините за електроника Sharper Image Corp., всички от които са потърсили защита при обявяване на фалит от януари насам.

Една от основните компании с присъствие в моловете - Foot Locker Inc., затвори 274 магазина миналата година и очаква да затвори още 140 тази година. Бижутерската компания Zale Corp. е в процес на затваряне на 100 магазина. Wilsons the Leather Experts Inc. пък затварят 158 от 260-те си магазина в молове тази година, а търговската верига за тийнейджъри Pacific Sunwear of California Inc. затваря веригата си Demo, която се състои от 153 магазина.

Допълнително влошава нещата новото строителство, което ще увеличи общата наличност от търговски площи с 3,5% тази година в 54-те най-големи щатски пазара. Търсенето обаче ще оправдае само една трета от новото предлагане, когато площите бъдат завършени, сочи проучване на Property & Portfolio Research Inc.

Проблемите с кредиторите са особено болезнени за наемодателите на търговски площи, които са разчитали, че нарастващите наеми и понижаващите се нива на незаетост ще им помогнат да се справят с големите си задължения.

Австралийският тръст за инвестиции в имоти Centro Properties Group, който притежава 682 търговски центъра в САЩ, трябва да представи план за изплащането на задължения в размер на 3,4 млрд. долара до 30 април, които не успя да изплати навреме по-рано тази година.

Макар и в по-добро състояние от Centro, тръстът за инвестиции в молове в САЩ General Growth Properties Inc. се опитва да рефинансира задължения в размер на 6 млрд. долара, които трябва да бъдат изплатени тази и следващата година.

Очакванията са условията на пазара на търговски площи в САЩ да се влошават. От Международния съвет на търговските центрове (ICSC) прогнозират, че близо 5800 магазина ще бъдат затворени тази година - повече от стойността за миналата година (4600) и близо до последния връх от 6300 през 2004.

Няколко ключови наематели на площи в молове, сред тях Wal-Mart Stores, J.C. Penney и Office Depot, вече намалиха плановете си за разширяване и отложиха откриването на нови магазини.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:39 | 06.09.22 г.
fallback