fallback

България на предпоследно място по търговски площи на глава от населението

В момента страната ни е с по-малко от 20 кв. м брутна отдаваема площ на 1000 души население в сравнение със средно 200 кв. м за Европа

17:26 | 24.03.08 г.
Автор - снимка
Създател

България е на предпоследно място по отношение търговски площи на глава от населението от 25 европейски държави, включени в доклад на консултантската компания Jones Lang LaSalle.
В момента страната ни е с по-малко от 20 кв. м брутна отдаваема площ на 1000 души население. Единственият пазар след нас в класацията е Украйна с приблизително същата площ на 1000 души. За сравнение, средното ниво за Европа е 200 кв. м.
България се намира малко по-напред в подреждането по отношение запланувани търговски обекти. Страната ни е на 19-то място сред 25-те пазара с около 250 хил. кв. м площи, които се очаква да бъдат завършени тази и следващата година. България е следвана от Белгия, Унгария, Люксембург, Латвия и Естония.
Феноменален е обемът на заплануваните площи в Русия, която оглавява класацията и където на пазара се очаква да излязат над 6 млн. кв. м търговски площи през 2008 и 2009 г., се казва в доклада.
Далече след нея на второ и трето място се нареждат Италия и Турция с над 2 млн. кв. м, запланувани за същия период. Пазарът в Турция е все още в период на бум с 33 нови търговски центъра, завършени през 2007 г. и 70 нови центъра, запланувани до 2009 г.
Над 1,5 млн. кв. м се очакват във Великобритания, Германия и Испания и над 1 млн. кв. м в Португалия и Украйна.
Румъния е пазарът с най-голям обем запланувани площи спрямо съществуващите. Над 200 хил. кв. м са били завършени там миналата година вследствие на което общият обем е достигнал 600 хил. кв. м като над 900 хил. кв. м са запланувани за завършване до 2010 г.
Бързината, с която предприемачите са се насочили към регионалните градове в Румъния, е много различна в сравнение с модела, по който се е развивал пазарът в Централна Европа, където е отнело много по-дълго предприемачите да обърнат внимание на регионалните локации извън столиците, се казва в проучването.
Главните причини за това са две. На първо място предприемачите знаят от опита си в Централна Европа, че въпреки че регионалните и второстепенните градове се характеризират с по-малка покупателна способност на потребителите, техните разходи все пак имат значителен ръст, което предполага устойчиво развитие в дългосрочен план. На второ място, на наситения пазар в Централна и Източна Европа възможностите за развитие на проекти са все по-ограничени и предприемачите са разбрали, че трябва да търсят дългосрочни възможности.
Изключително динамично е развитието на целия пазар в Източна Европа, където миналата година са завършени над 6 млн. кв. м търговски площи, спрямо 5 млн. кв. м през 2006 г.
Отново Русия е била на първо място в това отношение с 1 млн. кв. м нови площи в 40 проекта. Италия следва плътно с 800 хил. кв. м, след която идва Полша със 700 хил. кв. м нови площи миналата година. Също активни са били Германия, Турция и Испания.
Фокусът за развитие през 2007 г. са били новите пазари в Източна Европа, но Централна Европа остава една от най-предпочитаните дестинации, а Южна Европа е малко след нея.
Изцяло според очакванията малко по-слаба е активността в Западна Европа, въпреки че там също има примери за развитието на обекти като фокусът е поставен върху дейности, свързани с реновиране и разширение на съществуващите центрове.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:51 | 08.09.22 г.
fallback