fallback

Едва 14% от световните търговски вериги присъстват в България

На 49-то място в света сме по проникване на големите международни търговски вериги

17:49 | 13.03.08 г.

Едва 14% от световните търговски вериги присъстват в България, с което страната ни се нарежда на 49-то място в класация за международното им присъствие, изготвена от консултантската компания CB Richard Ellis.
На първо място е Великобритания с 55% присъствие на международните търговски вериги, но глобалното й лидерство е застрашено от Испания (51%), която е относително нова дестинация и привлича все повече известни играчи.
Анализът, наречен „Колко глобален е търговският бизнес?“(How Global is the Business of Retail?), разглежда глобалното присъствие на 250 от най-големите търговски вериги в света.
Франция и Германия се нареждат на трето и четвърто място, съответно с 49 и 47 на сто присъствие на включените в проучването компании. Добри постижения имат и развиващи се пазари като ОАЕ, Китай и Русия, които също влизат в топ 10. Проникването на международните търговски вериги в тези развиващи се пазари е подобно на това в по-зрелите икономики, което се дължи на редица вътрешни политически и икономически фактори и особености на пазара, обясняват анализаторите.
САЩ учудващо остават извън Топ 10 на 11-то място, като там присъстват 39% от международните вериги. От компанията обясняват това със зрелостта, размера и силата на местните вериги, които правят проникването на пазара възможно само за най-силните участници на пазара.
Анализът разглежда и кои типове или категории търговски вериги имат най-силно международно присъствие. Луксозните стоки доминират в глобалната експанзия, като близо 90% от тях присъстват на над 10 пазара. Това е значително повече отколкото в сектора на храните и напитките, където само 60 на сто от търговците участват на над 10 или повече пазари, а при облеклото, обувките и аксесоарите в над 10 страни са 54% от веригите.
Въпреки това, много от луксозните вериги са особено добре известни именно с облеклото си като например Hugo Boss или Versace, което отразява историческата тенденция марките от високата мода да се предлагат навсякъде. Най-малко склонни да „пътуват“ са универсалните магазини, като само 5% от тях са представени в над 10 страни. Класация по присъствие на търговските вериги в световен мащаб 
Страна % на международните търговски вериги*
1 Великобритания 55,00%
2 Испания 51,00%
3 Франция 49,00%
4 Германия 47,00%
5 Италия 45,00%
6 Швейцария 42,00%
7 Австрия 42,00%
8 ОАЕ 41,00%
9 Китай 40,00%
10 Русия 39,00%
11 САЩ 39,00%
12 Холандия 38,00%
13 Сингапур 38,00%
14 Белгия 37,00%
15 Ирландия 35,00%
16 Полша 35,00%
17 Португалия 35,00%
18 Япония 35,00%
19 Турция 34,00%
20 Канада 34,00%
21 Гърция 34,00%
22 Чехия 33,00%
23 Тайван 33,00%
24 Хонконг 31,00%
25 Швеция 31,00%
26 Тайланд 30,00%
27 Унгария 28,00%
28 Кувейт 27,00%
29 Саудитска Арабия 27,00%
30 Южна Корея 26,00%
31 Дания 26,00%
32 Австралия 25,00%
33 Малайзия 23,00%
34 Мексико 22,00%
35 Словения 22,00%
36 Индонезия 22,00%
37 Хърватска 22,00%
38 Румъния 21,00%
39 Норвегия 20,00%
40 Люксембург 20,00%
41 Финландия 19,00%
42 Бразилия 19,00%
43 Словакия 19,00%
44 Индия 18,00%
45 Украйна 18,00%
46 Кипър 16,00%
47 Нова Зеландия 15,00%
48 Чили 15,00%
49 България 14,00%
50 Латвия 14,00%
51 Мароко 13,00%
52 Аржентина 12,00%
53 Малта 12,00%
54 Литва 12,00%
55 Израел 12,00%
56 Южна Африка 11,00%
57 Сърбия 10,00%
58 Естония 10,00%
59 Виетнам 9,00%
60 Перу 8,00%
61 Пакистан 6,00%
*с изключение на веригите, базирани в съответната страна
Източник: CBRE
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:10 | 13.03.08 г.
fallback