Въпреки липсата на големи спортни прояви (каквито през 2006 г. бяха Зимните олимпийски игри в Торино и Световното първенство по футбол в Германия) хотелите в Европа са радват на стабилни приходи през първите шест месеца на 2007 г.
Резултатите от последното проучване HotelBenchmark на британската компания Deloitte сочат, че ключовият индикатор revPAR* (приходи от налична стая) в Европа е нараснал с 6,8% до 75 евро за първите шест месеца на 2007 г. Отчита се слабо забавяне спрямо ръста от 7,2% през същия период на миналата година.
Този ръст в голяма степен е повлиян от повишаването на средната цена за стая, която за първите шест месеца е нараснала с 5,8% до 112 евро.
Най-голям ръст на прихода от налична стая се отчита в испанския град Валенсия – 38,2%. За нарастването е допринесла ветроходната регата „Купата на Америка“, която привлича мореплаватели, зрители и журналисти от цял свят. По време на проявата хотелиерите в града са увеличили средната цена на стая с цели 33,4%.
Хотелите в Истанбул също отчитат голям ръст на revPAR за полугодието – 26%. Търсенето на пазара е било повлияно от голям брой конференции, търговски изложения и спортни прояви. По данни на Световната организация за туризъм (UNWTO) чуждестранните посетители в Турция са нараснали с 16% на годишна база към май.
В Лисабон хотелите отчитат ръст на приходите от налични стаи от 14%. През първите шест месеца на годината в града се проведоха доста конференции, включително изложението Alimentaria International Food Show през май, което привлече 40 хил. посетители. Ръстът на revPAR е формиран предимно от средната цена за стая, която към момента е само на 1 евро от прага от 100 евро.
Друг южноевропейски град, който постига двуцифрен ръст на revPAR, е Атина, където индикаторът нараства с 10,6% за първото полугодие. Месец май се оказва много силен за гръцката столица, която беше домакин на финала на Шампионската лига. В деня на мача приходът от налична стая в хотелите е нараснал със 116% до 337 евро – три пъти по-висока стойност от средната за годината към момента.
Лондон също попада сред най-успешните места за хотелите, като ръстът на revPAR там е 14,6%. Британската столица остава привлекателна за бизнес посещения и туризъм и постига най-висока степен на заетост в Европа – 80,5%.
Проучването HotelBenchmark включва данни за над 7 200 хотела и 1,3 млн. стаи.
Ключови градове в Европа - първо полугодие на 2007 г.
* Индикаторът revPAR е съотношение, което често се ползва, за да измери финансовото състояние на даден хотел. RevPAR взема предвид цените на стаите и постигнатата заетост на хотела
. | Заетост | Средна цена за стая | RevPAR | |||
. | 2007(%) | Промяна (%) | 2007 (евро) | Промяна(%) | 2007 (евро) | Промяна (%) |
Европа | 67,1 | 0,9 | 112 | 5,8 | 75 | 6,8 |
Валенсия | 70,5 | 3,6 | 95 | 33,4 | 67 | 38,2 |
Истанбул | 75 | 7,1 | 138 | 16,1 | 104 | 26 |
Москва | 70,7 | 4,7 | 263 | 15,9 | 186 | 21,3 |
Рейкявик | 65,2 | 4 | 107 | 14 | 70 | 18,5 |
Варшава | 66,5 | 7 | 91 | 10,2 | 60 | 17,9 |
Барселона | 71,9 | 2 | 149 | 12,4 | 107 | 14,6 |
Лондон | 80,5 | 0,7 | 185 | 14,3 | 149 | 15 |
Лисабон | 63,2 | 3,4 | 99 | 10,3 | 63 | 14 |
Гьотенбург | 65,9 | 7,1 | 101 | 6,1 | 66 | 13,7 |
Цюрих | 76,1 | 3,7 | 146 | 8,5 | 111 | 12,5 |
Атина | 67,8 | 3,6 | 149 | 7,1 | 101 | 10,9 |
Хелзинки | 66,1 | 4,1 | 121 | 5,6 | 80 | 10 |