Че моловете превземат Източна Европа не е новина. Само в София вече има три действащи търговски центъра от този тип, а на проектен етап са още няколко, без да броим тези извън столицата. Най-голямата сделка в сектора на недвижимите имоти в Румъния за миналата година е именно продажбата на мол - търговският център в Клуж Polus Center. В САЩ обаче, където подобни проекти се реализират още от средата на миналия век, се наблюдава и обратна тенденция – по-старите и недобре управлявани молове биват превръщани в друг тип площи или са изоставяни, разрушавани и заменяни с нови проекти. Съществува и сайт – deadmalls.com, който събира информация за всички т. нар. „мъртви молове“. Най-общото определение за подобен център е „мол с ниска степен на заетост, слаб трафик на купувачи, остарял или в лошо състояние“. Оказва се, че в САЩ има близо 300 „мъртви“ или „умиращи“ молове, които често биват преобразувани в някакъв друг тип площи, например складове или офис площи. Повечето от тях преди това са били успешни десетилетия наред. Причините за „смъртта“ на един мол могат да бъдат различни. В някои случаи в близост до тях са били построени нови, модерни търговски центрове, при което някои от ключовите наематели на старите молове са се пренасочили към тях. При други сградата не е била проектирана по подходящ начин, например разстоянията от една до друга секция са били „твърде дълги за ходене пеш“ или пък някои магазини остават без посетители, не успяват да реализират добър оборот и се изнасят от мола. В някои от обектите пък при изграждането им не са били спазени редица изисквания, като например такива за противопожарна безопасност, и те са били затворени, докато не се коригират. Някои са остарели с времето и собствениците им нямат желание да ги реновират, вследствие на което веригите и клиентите започват да ги избягват. Най-драматичното развитие води до разрушаването на мола. На мястото му се построява например т. нар. „box center“ - голям магазин, който разчита на големи обороти. Някои молове стоят дълго време запечатани в очакване на съдбата си. Ключови за успеха на един мол се оказват т. нар. „котви“ - обикновено става въпрос за голям магазин, често от известна верига, който се вижда отдалеч и привлича основния поток клиенти. Молът попада в опасна ситуация, когато основните му „котви“ решат да се оттеглят. Съществува и междинно положение, т. нар. „greyfields“, при които годишните продажби на квадратен фут (около 0,09 кв. м) от мола са по-малко от 150 долара, или една трета от нивото на продажби в успешен мол. Терминът „greyfields“ се използва за описание на „умиращи молове“ и е измислен от PricewaterhouseCoopers и Центъра за нов урбанизъм, като се прави асоциация с термина „brownfields“ - стари промишлени обекти. В зависимост от успеха на мола от deadmalls.com определят и пет основни категории: мол първи клас – който функционира нормално; мол втори клас – мол с висока степен на заетост или нетрадиционни магазини; трети клас – определени зони от мола или целият мол са запечатани; четвърти клас – молът е запечатан и предстои разрушение и пети клас – започнало е ново строителство или вече е приключило. Проучване на PricewaterhouseCoopers от 2001 г. е установило, че по-голямата част от щатските молове са в стабилно състояние, около 7 на сто се считат за неуспешни, а 12% са определени като уязвими. Предвид това, че повечето от тези молове са били построени по-отдавна, те често се характеризират и с по-малки търговски площи. В Европа засега неуспешните примери са единични. Такъв е случаят с Mander center в Уолвърхамптън във Великобритания, който е бил изцяло реновиран.
fallback
Моловете също умират
"Умиращите молове" се характеризират с ниска степен на заетост, слаб трафик на купувачи и остаряла сграда
09:32 | 24.04.07 г.Препоръчан материал от партньор на investor.bg
напиши коментар
fallback