Кметовете на малките населени места вече ще са длъжни да въвеждат данните от пълномощните, които подписват, в Националната информационна система „Единство“ на Нотариалната камара. Това е записано в измененията на Наредба 32 на Министерството на правосъдието, която е публикувана за обществено обсъждане.
Целта на промените е да се пресекат имотните измами с фалшиви пълномощни.
С корекцията нотариусите ще имат възможност да проверяват в системата дали тези пълномощни са реални или не. Това на практика би следвало да ограничи максимално броя на измамите с имоти, твърдят от правосъдното министерство и допълват, че промените са предизвикани именно от зачестилите схеми на измами с фалшиви пълномощни, заверени в малките населени места.
Ръководител на групата за изготвяне на промените, е заместник-министърът на правосъдието Валери Тарандов. В групата взеха участие представители на Нотариалната камара, на Националното сдружение на общините в Република България и експерти от министерството, уточняват от ведомството.
С новите текстове ще се даде ограничено право на достъп на лицата по чл. 83, ал. 1 от Закона за нотариусите и нотариалната дейност до информационната система „Единство“. Достъпът ще се осъществява с потребителско име и парола по защитен канал за достъп, с каквито общините разполагат. По този начин отпадна и необходимостта от осигуряване на допълнителни средства за общините, които по първоначална идея трябваше да закупят около 4000 квалифицирани електронни подписа.
Решен е и проблемът с евентуалното разгласяване на данни от самите кметове – те ще имат достъп само до документите, които те са въвели.