Той беше построен, но така и си остана празен – най-големият мол в света. New South China Mall в провинция Гуандун беше открит през 2005 г. и скоро намери място в класацията на десетте най-лоши инвестиции в имоти на всички времена.
В търговския център могат да се настанят над 2 300 магазина, което го прави най-големия търговски център в света по отношение на отдаваема площ - повече от два пъти размера на Mall of America, най-големият мол в САЩ, пише CNN.
На външния площад снага са изправили стотици палми на фона на реплика на Триумфалната арка и египетския Сфинкс, многобройни фонтани и канали с гондоли. Проблемът е обаче, че няма кой да се качи в гондолите или да премине под арката.
Молът е почти безлюден, функционират много малко магазини въпреки всички бомбастични планове. Това автоматично го превръща в “мъртъв мол”.
Разходката сред разбитите помещения, прашните коридори и застиналите ескалатори, покрити с мръсотия и листа, напомня на разходка из призрачен град. Боклуците се трупат на купчини в ъглите, боята се лющи от стените, а рекламните табели бавно, но сигурно избледняват.
Закритият увеселителен парк също е пуст, а персоналът дреме между съоръженията или намира други начини за убиване на времето.
Инвеститорите в търговския център очакваха да привлекат по около 100 хил. посетители на ден. Осем години по-късно най-големият мол в света се посещава само от шепа хора, които обикновено сядат в американските заведения за бързо хранене в близост до киното.
В основите на проблема се корени локацията – индустриален град с предимно работническо население, което се бори да свърже двата края и не му е до пазаруване в молове. “Хората идват тук, за да работят във фабриките, не разполагате с време или пари за пазаруване или да се возят на влакчетата в увеселителния парк”, коментира един от работниците.
Пустият търговски център се е превърнал в символ на бързата урбанизация в Китай, която доведе до невероятно безсмислени инвестиции в имоти, направени без никакъв маркетинг или пък проучвания на пазара.
“За мен много от тези проекти се появиха в резултат на лесния достъп до капитал и комбинация от пожелателно мислене и спекулативно поведение, а не толкова благодарение на рационални бизнес изчисления", коментира Виктор Teo, асистент професор в Университета на Хонконг.
“Този мол не е единствен. На други места в Китай съществува феноменът на "призрачните градове” – инфраструктурни, жилищни, търговски и офис проекти, които също са почти напълно празни”, посочва още той.