Продължаващото отслабване на покупателната способност на населението и свиването на потребителските разходи оказва негативно въздействие върху пазара на търговски площи. Търсенето намалява, като търговците са внимателни в плановете за експанзия и се обръщат към локации с доказан потенциал, посочва се в нов анализ на пазара на търговски площи на консултантската компания MBL|CBRE.
Същевременно много малко нови играчи навлязоха на българския пазар през миналата година – H&M, Debenhams, Wok to Walk.
Натиск върху пазара оказва и свръхпредлагането на търговски площи, което даде нови възможности на наемателите да договорят по-гъвкави условия. Очаква се натискът върху пазара да се засили през тази година, особено в столицата, заради предстоящото откриване на нови търговски центрове. Възможно е в резултат да се увеличи леко нивото на незаетост, както се случи след откриването на Bulgaria Mall, коментират експертите.
Слабото търсене и силното предлагане на търговски площи продължават да въздействат върху наемите. През последните три месеца на миналата година средното им ниво се е понижило с 8% на годишна база до 12 евро на кв. м. Най-съществен спад е отчетен в Стара Загора – с 18% до 11 евро на кв. м. В останалите големи градове наемните нива са останали сравнително стабилни.
Значително забавяне се отчита в експанзията на големите търговски вериги. През последното тримесечие на миналата година т. нар. big box търговски пространства са се увеличили с 51 хил. кв. м срещу 140 хил. кв. м в края на 2011 г., а някои от големите вериги обявиха, че закриват магазини.
Що се отнася до търговските уличи, през последните три месеца на миналата година не са отчетени съществени движения на наемните нива и свободните площи. Най-активни в експанзията остават аптеките, оптиките и веригите за бързо хранене, като се засилва търсенето на помещения около метростанциите и в кварталите, където има голям човекопоток.