IKEA обвини европейските правителства, че пречат на плановете за разширяване на веригата. Главният директор на компанията Микаел Олсон посочи, че експанзията е спъвана от тромавите национални законодателства, които налагат ограничения върху териториалното планиране, пише FT.
Заради местните закони за териториално планиране темповете на откриване на магазини на шведската група няма да бъдат толкова бързи, колкото се иска на ръководството, коментира Олсон.
“Бихме искали да се движим по-бързо, но процесът за получаване на разрешителни се удължава заради скрити бариери. Бюрокрацията бави много инвестиции, съответно и създаването на нови работни места в Европа”, посочи той.
Олсон открои законодателството на местните правителства в Германия, особено в провинциите Баден-Вюртемберг и Северен Рейн-Вестфалия. Наложените рестрикции с цел защита на съществуващите магазини в центровете на градовете в двете провинции вероятно противоречат на европейското законодателство, предположи той.
Миналата година IKEA съобщи, че планира да инвестира над 20 млрд. евро до края на това десетилетие, като открива по 20-25 нови магазина. Плановете на компанията са да разкрие над 100 хил. нови работни места до 2020 г.
Миналата година обаче групата откри 11 нови магазина, а новонаетите достигнаха 8 хил. души. Заради законови разпоредби се бави строителството на 10 магазина в Европа, за изграждането на които ще бъдат наети около 5 хил. души, а в последствие ще бъдат разкрити над 3 хил. работни места.
Бизнесът на шведската група е съсредоточен в Европа, а желанието на ръководството е веригата да продължи да се разширява в Германия, Великобритания и Испания. Ако обаче в миналото за завършването на отделните етапи на планиране на строителството на новите магазини са били необходими от 2 до 4 години, сега процесът трае от 4 до 6, а понякога дори и до 8 години в някои държави.
Забавянето на плановете за експанзия има вероятност да се отрази и на целите за ръст на продажбите на групата. Очакванията са продажбите да нарастват с около 10% годишно, но половината от този ръст се планира да дойде от новите магазини.
Микаел Олсон е по-оптимистично настроен за Индия – един от развиващите се пазари, на който IKEA стъпи и който дава надежди за по-бързо развитие. Компанията планира да инвестира 1,5 млрд. евро в страната и да открие 25 магазина там. Първите 10 вероятно ще отворят врати до края на десетилетието, като се чака само финалното одобрение на проектите.
Коментарите на Олсон дойдоха в момент, в който IKEA за четвърти път в историята си публикува годишните си финансови резултати. Нетната печалба се е увеличила с 8% до 3,2 млрд. евро през годината до края на август, а общите продажби - с 9,5% до 27,6 млрд. евро.
Въпреки увеличението на разходите с 14%, шведската група все още намалява цените със средно 0,8%, което води до свиване и на брутния марж от 44,2% до 41,8%.
Повишили са се и материалните запаси на компанията, тъй като тя се опитва да подобри наличността на продуктите и да преодолее разочарованието на някои клиенти от пазаруването в магазините.