България остава встрани от плановете за експанзия на големите международни търговски вериги, става ясно от доклад на консултантската компания CBRE.
Под 5% от анкетирани от компанията 100 водещи глобални търговски вериги планират да открият нови магазини в България през 2013 г., показват резултатите от проучване на нагласите на търговците.
За сравнение миналата година близо 20% от водещите световни търговски вериги са планирали експанзия у нас. Тогава страната ни се нареждаше сред привлекателните дестинации за световните вериги като Португалия, Белгия, Чехия, Швейцария, Холандия и други.
Резултатите от анкетата показват, че догодина търговците ще концентрират усилията си върху пазара в Германия. Почти 55% от участниците в проучването са заявили, че планират да открият нови магазини в страната срещу около 38% през миналата година.
Веригите са привлечени от стабилната германска икономика на фона на дълговата криза в еврозоната.
Сред най-желаните дестинации за експанзия са още Австрия, Холандия, Великобритания, Полша, Испания, Франция, Италия, Швейцария, Чехия, Белгия и други.
На опашката са Гърция, Словакия, България, Ирландия и Сърбия.
Като цяло плановете на големите международни търговски вериги за разширяване не са се променили съществено в сравнение с миналата година. Около 44% от анкетираните търговци планират да открият до 10 нови магазина, около една трета – от 11 до 30 магазина, а около 20% - повече от 30 магазина.
По-сериозни са обаче плановете на веригите за онлайн експанзия през 2013 г.