Електронната търговия в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) ще се развива успоредно с растежа на търговските центрове, като двата сегмента ще се допълват взаимно, прогнозират експертите от компанията за недвижими имоти Jones Lang LaSalle, цитирани от онлайн изданието Property Investor Europe.
В момента електронната търговия променя средата в региона - процес, който вече се е случил в Западна Европа. Тя се оформя като допълнителен канал за пазаруване, който позволява на потребителите да научат за повече продукти и да сравнят цените, преди да извършат покупка.
Онлайн пазаруването в Централна и Източна Европа изостава от Западна Европа и за изравняването на резултата ще са нужни няколко години.
Уеб икономиката в Полша обаче процъфтява, като 3,1% от всички продажби на дребно, извършени през миналата година, са били онлайн. Както на повечето пазари, увеличението на онлайн покупките е предизвикано най-вече от цените, но спестяването на време и удобството стават все по-важни за потребителите.
От Jones Lang LaSalle отбелязват, че освен места за пазаруване, моловете в Централна и Източна Европа са и места за общуване и интеграция между хората и тази тенденция няма да се промени бързо.
Развитието на онлайн търговията обаче вероятно ще трансформира ролята на някои от търговските центрове в региона, като ще доведе до тяхното намаляване или до промени във функционалността им.
В микса на наемателите ще се увеличи делът на магазините за храна, услугите и обектите за прекарване на свободното време за сметка на магазините за електроника и мултимедийни продукти.
Според професор Конрад Пол Лисман от Виенския университет при търговските центрове се наблюдава още една тенденция. Докато в Източна Европа те се ориентират към периферните райони, в Западна Европа се наблюдава обратната тенденция - на завръщане към централните локации.