Секторът на търговските имоти в Европа продължава да е в стагнация, като наемите и продажбите са почти без промяна, а инвестициите са по-ниски от миналогодишните, посочва се в анализ на консултантите от Colliers International, цитиран от онлайн изданието Property Investor Europe.
Най-тежко засегнати от тенденциите на пазара са второстепенните търговски улици и молове, въпреки че международните брандове, веригите за продукти с намаление и луксозните търговци се разрастват, включително и на пазарите на Централна и Източна Европа.
"Наемите на първокласните търговски имоти като цяло ще останат без промяна, като се очакват известни увеличения на по-силните пазари, като Лондон, Франкфурт, Москва и Санкт Петербург", прогнозира Шон Бригс от Colliers.
"В същото време обаче очакваме спад на наемите на някои места в Централна и Източна Европа като Загреб, София, Будапеща и Киев, както и в Мадрид и Лисабон от западноевропейските пазари", допълва той.
"На повечето пазари, включени в изследването, доходността ще остане без промяна и за жалост не се очаква бързо възстановяване в близко бъдеще за по-слабите локации", посочва Бригс.
"Очакваме обаче много марки да навлязат на нови пазари, особено в Централна и Източна Европа, най-често под формата на франчайзинг", допълва той.
Въпреки че пазари като Москва и Лондон остават най-предпочитаните дестинации на водещите марки, и други места в Западна и Източна Европа, както и в Близкия Изток, привличат внимание.
На повечето места наемите на първокласните търговски обекти остават без промяна през първото полугодие. На няколко пазара се наблюдава значително повишение, включително в Санкт Петербург (12,9%), Абу Даби (11,1%), Копенхаген (11,1%) и Вилнюс (9,4%). Въпреки че в Лондон, Париж и Цюрих промяна на наемите не е регистрирана, те продължават да са най-скъпите търговски локации в региона на Европа, Близкия Изток и Африка.
Липсата на първокласни строителни проекти е основната пречка пред инвестиционната активност.