Отдавна се говори какъв е потенциалът на разширението на метрото върху пазара на имоти у нас. Проучвания в други страни сочат, че фундаментални инфраструктурни промени, които променят изцяло начина на придвижване на населението в даден град, оказват съществено влияние върху пазара на имоти в съответния район.
Още преди няколко години експертите посочиха, че очакванията за новите метростанции са променили нагласите и на купувачи, и на продавачи. Тогава мнението бе, че в някои локации броят на сделките се е повишил, без обаче този ефект да има ценово изражение.
Според анализ на агенцията „Адрес Недвижими имоти“, публикуван по-рано тази година, въвеждането в експлоатация на втория метродиаметър се е отразил положително върху имотите в съответните локации, чиито цени са спрели да падат.
Как обаче тези промени влияят върху пазара на търговски площи и какво е значението на инфраструктурната обезпеченост за молове в столицата? Това бяха част от въпросите, които специалистите обсъждаха по време на конференцията за имоти BalREc.
Давид Давидов от 3D Retail Management Ltd, каза, че това наистина е съществена част от надпреварата - кой от новите проекти ще осигури по-голямо транспортно удобство за своите посетители.
Той отбеляза, че е логично да бъдат предпочетени тези, които са разположени на по-удобни локации, и те ще бъдат най-популярни сред потребителите в непосредствена близост до тях. "Молът преди всичко трябва да предлага удобство, едва ли ще има много клиенти, които са готови да пътуват един-два часа, за да посещават специално даден търговски център", каза той.
Въпреки това предстои да видим ефекта от новите метростанции и пътища въру пазара на търговски центрове. Със сигурност тези решения ще дадат предимство на онези от действащите в момента схеми, които досега бяха далече от удобните транспортни връзки.
Според Стефан Косев, управител на Regent's Property Advisors, все още няма ясен анализ как разширението на метрото ще се отрази директно на пазара. Някои от новите молове, като Megamall в Люлин и Paradise Center на Черни връх, ще имат директни връзки с метростанциите.
Интересен за наблюдаване ще бъде броят на посетители на City Center Sofia, до който досега нямаше метро, но от скоро станцията е разположена в непосредствена близост до мола.
Някои от новите проекти, като например Ring Mall до IKEA, биха били немислими без разширението на пътя, който води до тях.
Косев отбеляза, че около 30% от населението, главно това от южните райони на София, досега много рядко е посещавало опериращите в момента молове.
"На тях не им беше удобно да пресичат центъра в пиковите часове, за да достигнат до търговски центрове, разположени в отдалечени от техните райони", обясни той.
Това, заедно с факта, че потребителите вече не гледат на моловете като на екзотично явление, а все повече ги приемат като обичайна част от нашето ежедневие, обяснява положителните очаквания на представителите на този пазар.
Затова и някои говорят за формирането на т. нар. "мол култура", при която търговските центрове не само променят начина на пазаруване на клиентите, но и им предлагат нова възможност да прекарват времето си, различни забавления и услуги, и осигуряват място за срещи.