Българският потребител често предпочита да живее в старо панелно жилище, но въпреки това кара луксозен автомобил, закупен на лизинг. Това каза Антон Славчев, изпълнителен директор на Slavtchev Consulting и управител активи на Сердика Офиси по време на конференцията за недвижими имоти BalREc.
Той направи аналогия между потребителските навиции на част от населението с начина, по който разсъждават някои наематели на офис пазара у нас.
Експертите се обединиха около мнението, че се наблюдава сегментация на наемателите, като голяма част от българските бизнеси, както и някои международни компании с българско представителство, все още залагат главно на ценовия фактор при избора на офис и търсят най-евтиното.
Антон Славчев даде пример със скорошен разговор с изпълнителен директор, който искал намаление на наема. Той бил представител на компания, която, „чиито услуги се предлагат на цени, които се увеличават, и ние потребителите нищо не можем да направим“, обясни той. Въпреки това от компанията твърдели, че бизнесът им върви надолу, затова са затруднени да плащат досегашния наем. В същото време компанията разполага с 45 лизингови автомобила.
Славчев коментира, че все още много от наемателите не оценяват важността на офиса и работната среда, в която прекарват по 8 и повече часа - много повече, отколкото прекарват в автомобила си или дори вкъщи.
Наред с това обаче има и редица нови наематели, основно от ИТ и аутсорсинг сектора, които държат да работят в качествена среда и са готови да плащат повече, за да я получат. Техните служители често са представители на т. нар. „поколение Y”, които имат нови навици, ценности и виждане за работния процес. Такива компании искат да имат обособени места за забавление,баскетболен корт, конзоли за видео игри и други.
Верка Петкова, мениджър "Офис площи" в Colliers International, каза, че новите компании държат на т нар. "трета зона", където служителите могат да творят и да се чувстват свободно дори когато се занимават с процеси, свързани с работата, но се чувстват все едно че са в свободното си време.
В този смисъл специалистите казват, че индустрии като технологии и аутсорсинг налагат нов облик на офис средата, което е тенденция от няколко години не само у нас, но и по света.
"Новите офис сгради отдавна не са онези скучни здания и учреждения, в които сериозни хора със сиви костюми маршируват между отделните кабинети", коментира Тодор Кавръков, мениджър отдаване под наем на "Търговски център Европа".