Гръцкият пазар на ваканционни имоти все още не е достигнал пълния си потенциал, но заради кризата инвеститорите ще имат все по-атрактивни възможности, пише в доклад на консултантската компания Savills.
Експертите посочват, че търсенето от страна на чужди купувачи на имоти допреди няколко години е било по-скоро спорадично и се е движело основно от по-заможни туристи. В повечето случаи те са се интересували от стари, традиционни къщи в малките населени места, които могат да бъдат реновирани, или от нови и модерни жилища в оживени курорти, в близост до международни летища.
С течение на времето търсенето на ваканционни жилища в Гърция се е засилило, като са се оформили райони, където чуждестранните купувачи доминират, като например Миконос, Санторини, Парос, Йонийските острови, Корфу, Родос и други.
Основно интересът идва от британци, руснаци, швейцарци и скандинавци, като в последните години на гръцкия пазар идват запитвания и от американци, израелци и белгийци.
В доклада се посочва, че заради кризата търсенето на ваканционни жилища се е свило с 15%, въпреки че продавачите проявяват далеч по-голяма гъвкавост. Това се е отразило негативно и на обема на транзакциите в последните месеци, като потенциалните купувачи са заели позиция на изчакване, за да видят развоя на събитията и дали Гърция ще излезе от еврозоната.
Спадът на цените обаче, в комбинация с държавната приватизационна програма, са създали доста изгодни инвестиционни възможности. От консултантската агенция посочват, че получават все повече запитвания от потенциални купувачи от Китай, Русия, Великобритания и Германия, които имат интерес към подценени имоти.
Експертите разделят потенциалните купувачи в Гърция на две категории: такива, които търсят модерни имоти в престижни и лесно достъпни курорти предимно за лично ползване, както и купувачи, които търсят възможности за възвръщане на инвестицията. Вторите се интересуват основно от закупуване на подценени имоти.
Цените на ваканционните имоти в Гърция бяха тясно свързани с икономическия растеж и растяха в унисон с цените на останалите европейски пазари. В сравнение с 2007-2008 г. цените на ваканционните жилища са паднали с около 30%, в зависимост от локацията.
Според експерти в страната насърчаването на туризма, който сформира и по-голямата част от брутния й вътрешен продукт, би могло да доведе още купувачи на ваканционни жилища.
От браншовите туристически организации в Гърция предлагат да се засилят инвестициите в качествената туристическа инфраструктура. Като спънка обаче се очертават бюрократичните процедури, свързани със строителството на нови ваканционни жилища, което може да се отрази на запасите на пазара.