Кризата в еврозоната задълбочава поляризацията на пазарите на офиси в Европа, пише в нов доклад на консултантската компания Savills.
Наемите на първокласните офис площи в централните бизнес райони на европейските пазари са нараснали средно с 1,7% на годишна база през второто тримесечие, изчисляват експертите, като посочват че на пазара в Атина и Мадрид е регистрирано намаление на наемните нива от по 18%, а във Виена – повишение от над 27%.
Заради предизвикателствата, които постави дълговата криза, усвояването на офис площите и ръстът на наемите се очаква да забавят темпото си до края на годината. Очаква се средният ръст на наемните нива да се забави до 1,4 на сто, като ще се задълбочат различията между пазарите в държавите с финансови проблеми и стабилните страни.
Консултантската компания посочва, че ръстове на наемите на първокласните офиси с повече от 5 процента може да се очакват само на водещите пазари, каквито са Лондон, Париж и големите градове в Германия, където има сериозен недостиг на първокласни площи и по-засилено търсене.
На периферните пазари обаче наемните нива на първокласните офиси ще продължат да се понижават, като средният спад се очаква да бъде около 5 на сто.
Поляризацията на пазарите на офиси в Европа се наблюдава от 2008 г., когато избухна финансовата криза, пише в доклада. Оттогава досега наемните нива в периферията се сринаха с над 20 процента, докато на основните пазари се наблюдаваше среден ръст от около 9 на сто.
Перспективите пред всички европейски пазари на офиси обаче ще зависят от развитието на кризата в еврозоната в краткосрочен план и дали тя би се разпространила в по-стабилните икономически северни държави.
Експертите посочват, че не може да се очаква позитивен сценарий за развитие на пазарите на офиси преди края на 2013 г.
Секторът на технологиите, телекомуникациите и медиите е бил сред най-активните на офис пазарите в Европа през второто тримесечие, особено в Париж, Дюселдорф и Милано. Заедно със сектора на бизнес услугите той е подпомогнал търсенето на офис площи, посочва Лидия Бризи, директор пазарни проучвания за Европа.