Увеселителните паркове са процъфтяващ бизнес в Китай, а атракционите никнат като гъби из цялата страна, пише онлайн изданието China Daily.
През миналата година тематичните паркове в Азия са продали общо 103,3 млн. билети, или една трета от общия брой за целия свят. По този показател континентът отстъпва единствено на Северна Америка (127 млн. бр. продадени билети), сочат данни на консултантската компания от Хонконг AECOM.
В същото време, за разлика от САЩ, броят на новите атракции в Източна Азия непрекъснато нараства.
Според анализаторът от AECOM Крис Йоши почти една трета от над 2 500-те тематични парка в Китай са били открити през последните две години, като до 2020 г. се очаква броят им да надхвърли този в САЩ.
Резултатите от изследване на компанията обаче показват, че почти 70% от тези паркове на практика са на загуба, като реалните печалби идват от прилежащи бизнес и жилищни проекти, включително апартаменти, вили и хотели.
За разлика от жилищните проекти, ограниченията, наложени от държавата с цел охлаждане на пазара на имоти, не се прилагат за проекти, класифицирани като културни или увеселителни. Поради тази причина тематичните паркове се превърнаха в атрактивна инвестиция за големите компании от сектора на имотите.
По традиция финансирането на подобни паркове идва от утвърдени играчи от бранша, като например Overseas Chinese Town Group и Shenzen Huaqiang Holdings, или пък от международни фирми като Walt Disney Co., която ще отвори първия си парк в континенталната част на Китай в Шанхай през 2015 г.
Около една трета от 100-те най-големи строителни компании в страната вече са навлезли в сектора на туристическите имоти. От началото на тази година са подписани договори за изпълнението на 70 подобни проекта с общи инвестиции от 260 млрд. юана. Тази сума се очаква да надвърли 1 трлн. юана до декември.
За да попречат на фирмите да заобиколят ограниченията на жилищния пазар обаче през август властите в Пекин забраниха строителството на нови тематични паркове над определен размер. Това предизвика отмяната на редица проекти в столицата.
В същото време изграждането и финансирането на увеселителни паркове изисква сериозно финансиране. Те имат и високи оперативни разходи, така че може да измине доста време, преди инвеститорите да си върнат вложенията.
Мнозина от тях никога не успяват да го постигнат. Редица тематични паркове, построени в началото на този век, вече са фалирали.