България също не бе подмината от тази нова вълна. Резултатите от друго проучване на CBRE сочат, че София се нарежда на 34-о място по изграждане на нови търговски центрове.
В глобален план новите площи в процес на строителство са били близо 30 млн. кв. м към средата на годината.
Според Сергей Койнов търговците у нас се възползват от този увеличен брой обекти, за да затвърдят позицията си на пазара. Понякога това дори може да става за сметка на краткосрочната им печалба.
Три групи наематели
Койнов посочва, че интерес към новите обекти проявяват основно три групи търговци. На първо място са тези, които вече познаваме от съществуващите търговски центрове. Наред с тях някои от новите центрове привличат нови марки, които стъпват за първи път на българския пазар.
Има и „една група с потенциал, чието поведение предстои да се анализира – ритейлърите, които познаваме от търговските улици, но които до момента нямат присъствие в търговски център“, обяснява Койнов.
Очакванията на наемателите за ръст на потреблението към момента на откриване на новите търговски центрове задържат наемните нива в познатите граници, смятат специалистите от компанията.
Ефектът от пускането на новите значителни обеми търговски площи върху наемите обаче ще зависи не само от стратегиите на инвеститори и наематели, а най-вече от развитието на общата икономическа среда.
Към момента на 1 000 жители у нас се падат по около 81 кв. м търговска площ, което все още отрежда на България едно от последните места в Европа. След отварянето на новите проекти на 1 000 души в страната ни ще има по 105 кв. м. модерни търговски площи, а в София разпределението ще надмине 300 кв. м на 1000 души. За сравнение, средното ниво в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) е около 200 кв. м.
преди 12 години "Това е видно от факта, че вече и за нашата действителност не е феномен ситуацията, в която търговски центрове стоят полупразни както по отношение на наети търговски обекти, така и като брой посетители." и последвалия цитат: Сериозните наематели не могат да си позволят да не влязат в новите молове, защото отсъствието им от актуалните атрактивни търговски локации ще доведе до загуба на пазарен дял показва че има скъсана връзка между инвеститори, наематели и клиенти. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "Всички тези проекти биха имали смисъл само ако добавят стойност към търговското предложение на пазара, архитектурния облик на съответното населено място и социалната и градска среда."Това си е направо цитат от план за изпълнение на някоя от паменните Петилетки :)Не е ли 2012г. вече... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тия молове са поредния балон! Доходите намаляват, безработицата се покачва, хората имат дългове и харчат и консумират все по малко а бизнеса строи молове!? що за глупост? Трябват индустрии, реални производства които да произвеждат реални конкурентни продукти за местния пазар и за износ, да създават реални устойчиви работни места! А не търговски площи натъпкани със китайски и турски стоки, кафенета и заведения. Така държава и икономика НЕ СТАВА! отговор Сигнализирай за неуместен коментар