До края на годината на пазара в Европа ще се появят с 25% повече нови и модерни търговски площи, които да посрещнат засиленото търсене на от инвеститорите и търговските вериги, посочва в свой доклад консултантската компания CBRE.
Оказва се обаче, че малка част от новите молове ще отговорят на изискванията на търговците.
В доклада са обхванати съществуващите и строящите се търговски центрове с площ над 10 хил. кв. м – най-желаните от международните търговци на дребно.
Данните на компанията показват, че през първите шест месеца на годината в Европа са отворили врати общо 51 нови мола с обща търговска площ в размер на 1,5 млн. кв. м.
До края на годината, ако сроковете за строителство бъдат спазени, се очаква на европейския пазар да излязат още около 3 млн. кв. м нови модерни търговски площи. Това означава, че общият обем на новите търговски площи в Европа ще достигне около 4,5 млн. кв. м към края на годината, което е с 25% повече в сравнение с обема им от 2011 г.
Най-активната строителна площадка на молове е Турция, сочат още данните. До края на годината на пазара на търговски площи в страната ще излязат над 400 хил. кв. м, като около една трета от тях бяха завършени през първото полугодие.
Активното строителство на нови молове в Турция, Русия и Полша дава възможност на търговските вериги да навлязат на тези пазари, коментира Невил Мос, ръководител на звеното в CBRE за пазарни проучвания в Европа, Близкия Изток и Африка. Като цяло за Европа обаче строителството на нови търговски центрове е „по-скромно“ и възможностите за експанзия на търговците ще останат ограничени.
„Много малка част от търговските центрове в строеж ще отговорят на засиленото търсене на първокласни площи, затова и някои световни търговски брандове трудно ще постигнат плановете си за разширяване“, допълва Мос.
В момента в Европа в строеж са общо 7,5 млн. кв. м нови търговски площи, като 1,5 млн. от тях се изграждат в Турция, 698 хил. - в Италия, а 612 хил. - в Испания.
Във Великобритания в процес на изграждане са около 120 хил. кв. м нови търговски площи, което е около 1,5% от общия обем новостроящи се търговски площи в Европа.
В Германия в момента се строят молове с обща търговска площ от 400 хил. кв. м.