Някои европейски компании от сектора на имотите се справят изумително добре въпреки кризата. Много от играчите се оплакват от падащите стойности на имотите, намаляващи наематели и липса на финансиране, но на този фон Unibail-Rodamco, най-голямата европейска публична имотна компания, отчете 4,2% ръст на печалбата на акция за първото полугодие, пише The Wall Street Journal.
Компанията освен това отчете, че стойността на портфейла й се е увеличила с 1,5 на сто на годишна база, приходите от отдаване на магазини под наем са нараснали с 4,5 процента, а посетителите в моловете, управлявани от нея – с 2,1%. Търговците-наематели на магазини, управлявани от Unibail, пък се радват на нарастващи продажби.
Компанията е любимец и на пазарите. Миналата седмица стана ясно, че новата емисия облигации в размер на 750 млн. евро е презаписана 4 пъти. Заради добрия финансов отчет за полугодието акциите на компанията поскъпнаха с близо 3 на сто само за един ден.
Главният изпълнителен директор на Unibail-Rodamco Гийом Поатринал обяснява подема с доминирания от големи търговски центрове портфейл на компанията. В последните четири години фирмата буквално се „прочисти“ от по-малките и неатрактивни имоти, като продаде активи на стойност 5 млрд. евро.
Поатринал обяснява, че компанията се е фокусирала единствено върху първокласните търговски центрове, които могат да привлекат успешни наематели от ранга на Apple и Forever 21. Apple например отвори първия си магазин във Франция в един от търговските центрове на Unibail, а седем от деветте магазина на технологичния гигант в страната са в молове на имотната компания.
„В условията на криза винаги има печеливши и губещи, а ние сме сред печелившите и в момента пазарният ни дял расте“, коментира Гийом Поатриал. „Оперираме на зрели пазари, така че единственият начин да растем е да увеличаваме пазарния си дял“, допълни той.
Джон Луциос от Green Street Advisors обаче предупреждава, че дори успешните на пазара компании трябва да действат с повишено внимание. Той посочва, че заради влошения икономически климат потребителските разходи вероятно ще продължат да се свиват. Заради нарастващия дял на онлайн търговията пък бъдещето на реалните търговци на дребно също се поставя на карта.
Въпреки това Unibail прави планове за разширяване на водещите европейски пазари и поглежда и към Полша. През юни компанията изкупи 51% от втората по големина мол компания в Германия - MFI AG, за 383 млн. евро, както и 50% от един от най-големите търговски центрове в страната – Ruhr-Park, за 86 млн. евро.
Изданието отбелязва, че заради недостига на първокласни активи на пазара времето на експанзия чрез изкупуване вероятно е към своя край. Unibail обаче засега няма планове за нови придобивания, но през следващите две години ще се включи в около 20 строителни проекта. Компанията е започнала или е на път да започне строителството на търговски центрове на стойност 3 млрд. евро, а през следващите пет години ще инвестира още 3,5 млрд. евро в други проекти в Испания, Австрия и Чехия.
Компанията смята да се възползва и от недостига на първокласни офиси в Париж, като е започнала проекти във френската столица за 1 млрд. евро.
Unibail обаче планира да продължи и с продажбите на имоти, тъй като има да покрива кредит в размер на 3,5 млрд. евро.